Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLemos Neto, José de Caldas.-
dc.date.accessioned2012-08-08T19:22:32Z-
dc.date.available2012-08-08T19:22:32Z-
dc.date.issued2012-08-08-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11-
dc.description.abstractThis study analyzes the focus of the history of equations of the second degree in high school textbooks adopted by teachers of the city of Itaporanga in Paraíba. The data source we used deeds of literature in mathematics education who present proposals on the importance of history in constructing mathematical knowledge and mathematics textbooks in 9th grade. It was also considered as a source of research material relating to any content made available during the course “ Licenciatura em Matemática a Distancia” as well as official documents like the National Curriculum Mathematics 5th to 8th grades. We can say that the proposed work with the story of this content is present in more recent works like the book "Everything is mathematics" written by Dante (2008), "Mathematics" written by Edwaldo Bianchini (1996) and "New Math Measure One "author's Centurion (2003). In earlier works as "The Conquest of Mathematics" and Castrucco Giovanni (1995) and "mathematical practice" of Andrin (1998) the story does not appear, indicating that the proposal to contextualize historically is a proposal that has been addressed only recently. This approach was also important considering the current state of mathematics education that is econtextualized by making a dynamic work necessary and appropriate to the teaching of content in elementary school.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Rosilene Machado (rosilenefmachado@gmail.com) on 2012-08-08T19:22:32Z No. of bitstreams: 1 JCLN08082012.pdf: 886133 bytes, checksum: 1bf7379cb76d9849402b3b874693675a (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2012-08-08T19:22:32Z (GMT). No. of bitstreams: 1 JCLN08082012.pdf: 886133 bytes, checksum: 1bf7379cb76d9849402b3b874693675a (MD5)en
dc.language.isoptpt_BR
dc.relation.ispartofseriesIraporanga, PB, 2011.-
dc.subjectEstudo e ensino da matemáticapt_BR
dc.subjectEquação 2º graupt_BR
dc.subjectHistória da matemática-
dc.subjectStudy and teaching of mathematics-
dc.subjectEquation 2º degree-
dc.subjectMathematical history-
dc.titleUma análise da história das equações do 2° grau nos livros didáticos.pt_BR
dc.typeTCCpt_BR
dc.contributor.advisor1Assis, Cibelle de Fátima Castro Assis.-
dc.description.resumoO presente trabalho analisa o enfoque da história das Equações do 2° grau nos livros didáticos adotados pelos professores do município de Itaporanga na Paraíba. Como fonte de dados utilizou-se obras da literatura em Educação Matemática escolar que apresentam propostas sobre a importância matemática da história na construção do conhecimento e livros didáticos de matemática do 9º ano. Considerou-se também como fonte de pesquisa todo o material referente ao conteúdo disponibilizado durante o curso de Licenciatura em Matemática a Distância além de documentos oficiais a exemplo dos Parâmetros Curriculares Nacionais de Matemática de 5ª a 8ª séries. Podemos afirmar que as propostas de trabalho com a história deste conteúdo está presente nas obras mais recentes a exemplo dos livros “Tudo é Matemática” da autoria de Dante (2008), “Matemática” da autoria de Edwaldo Bianchini (1996) e “Nova Matemática na Medida Certa” da autora Centurión (2003). Nas obras mais antigas como “A Conquista da Matemática” de Giovanni e Castrucci (1995) e “Praticando Matemática” de Andrini (1998) a história não aparece, evidenciando que a proposta de contextualizar historicamente é uma proposta que vem sendo contemplada apenas recentemente. Essa abordagem tem sua importância considerando a atual situação do ensino da Matemática que é descontextualizado fazendo-se necessário um trabalho dinâmico e adequado ao ensino desse conteúdo no Ensino Fundamental.-
dc.publisher.departmentMatemática-
Appears in Collections:TCC - Matemática - CCEN

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
JCLN08082012.pdf865,36 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.