Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12387
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSarmento, Wesley Duarte-
dc.date.accessioned2018-11-28T20:21:09Z-
dc.date.available2018-11-05-
dc.date.available2018-11-28T20:21:09Z-
dc.date.issued2018-10-24-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12387-
dc.description.abstractGiven the importance of the Controller for organizations, it is imperative that future accounting professionals know their roles and the responsibilities inherent in their work. In this context, the aim of this research is to verify the knowledge of the students of the course of Accounting Sciences of the Federal University of Paraíba, Campus I, João Pessoa, in relation to the functions of the Controller. The basics of the exploratory and quantitative research were used as theoretical and methodological assumptions, with data collected through a semistructured questionnaire and field research, with a sample of 185 students, corresponding to 25% of the total number of active students of the institution. The results showed that 60.69% of the students questioned did not know how to differentiate the functions performed by the Controller from other accounting assignments, mainly auditing, while only 39.31% knew how to differentiate these functions, however, this result can not be generalized because the sample collected does not represent the total or approximate quantitative of the total. Among the 82 students who have completed some of the disciplines related to Controllership, 54% have not been able to differentiate the functions that the Controller exercises, which shows that the knowledge acquired during the academic life was not enough to discern such functions. Among the main difficulties in understanding the role of the Controller in organizations, it can be mentioned the difficulty of differentiating between the functions of Audit and Controller, as well as the lack of a better use and understanding of the curricular components already completed. Thus, the results demonstrate the need for a better understanding of the subject, since Controller's role is one of the most important in the accounting area and of great importance in organizations, thus requiring professionals who are aware of their role and with appropriate qualification.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by André Silva (andredomingoss@outlook.com) on 2018-11-28T20:21:09Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 811 bytes, checksum: e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 (MD5) WDS28112018.pdf: 661497 bytes, checksum: ae5b373a072f18f3d279c1d0aaadfb16 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2018-11-28T20:21:09Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 811 bytes, checksum: e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 (MD5) WDS28112018.pdf: 661497 bytes, checksum: ae5b373a072f18f3d279c1d0aaadfb16 (MD5) Previous issue date: 2018-10-24en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Paraíbapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectCiências contábeispt_BR
dc.subjectControladoriapt_BR
dc.subjectControllerpt_BR
dc.subjectUniversidade Federal da Paraíba (UFPB)pt_BR
dc.titleConhecimento dos alunos do curso de ciências contábeis acerca das funções do controller: uma investigação na Universidade Federal da Paraíba, Campus I, João Pessoapt_BR
dc.typeTCCpt_BR
dc.contributor.advisor1Vasconcelos, Adriana Fernandes de-
dc.description.resumoDiante da importância do Controller para as organizações, é imprescindível que os futuros profissionais da área contábil conheçam suas funções e as responsabilidades inerentes ao seu trabalho. Nesse contexto, o objetivo desta pesquisa foi verificar o conhecimento dos alunos do curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal da Paraíba, Campus I, João Pessoa, em relação às funções do Controller. Foram utilizados como pressupostos teórico-metodológicos os fundamentos da pesquisa descritiva e quantitativa, com dados coletados por meio de questionário semiestruturado e pesquisa de campo, com amostra de 185 discentes, correspondendo a 25% do quantitativo total de alunos ativos da instituição. Os resultados demonstraram que 60,69% dos alunos não souberam diferenciar as funções desempenhadas pelo Controller das demais atribuições do profissional contábil, principalmente da auditoria, enquanto apenas 39,31% souberam diferenciar tais funções, porém, esse resultado não pode ser generalizado devido a amostra coletada não representar o quantitativo total ou aproximado do total. Entre os 82 alunos que já concluíram alguma das disciplinas relacionadas à área da Controladoria, 54% não conseguiram diferenciar as funções que o Controller exerce, o que demonstra que o conhecimento adquirido durante a vida acadêmica não foi suficiente para discernir tais funções. Dentre as principais dificuldades no que tange ao entendimento do papel do Controller nas organizações, pode ser citado o fato da dificuldade de diferenciação entre as funções da Auditoria e Controladoria, como também a falta de um melhor aproveitamento e entendimento dos componentes curriculares já concluídos. Dessa forma, os resultados demonstram a necessidade de um melhor conhecimento quanto ao assunto, visto que a função de Controller é uma das mais importantes na área contábil e de grande importância nas organizações, necessitando-se, portanto, de profissionais conscientes do seu papel e com qualificação adequada.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFinanças e Contabilidadept_BR
dc.publisher.initialsUFPBpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA::CONTABILIDADE E FINANCAS PUBLICASpt_BR
Appears in Collections:CCSA - TCC - Ciências Contábeis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
WDS28112018.pdf645,99 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons