Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/13904
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSantos, Estela Fernanda Pereira dos-
dc.date.accessioned2019-03-21T18:38:09Z-
dc.date.available2019-03-21T18:38:09Z-
dc.date.issued2012-11-10-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/13904-
dc.description.abstractThe emergence of the Internet has revolutionized the world of communication, the inclusion of information being made available on the Web facilitating the dissemination in mass, so any user connected to the Web has access to all kinds of information and full freedom to disseminate them, in addition to the option to express your point of view about them. The dissemination of information through the Internet is becoming more and more possible, because of to advances in network and therefore the development of new tools, such as: social networks, and through these, the interaction between users and information sharing gained strength, used as the main tool for information dissemination. This research is characterized as exploratory and descriptive research, with data collection performed by a questionnaire application. We found that the respondents were predominantly female and are aged between 21 and 29 years, network access Facebook happens mostly at home and that the average time is logged 1-5 hours a week. Besides using Facebook to other social networks such as Orkut. With respect to the first contact with the social network, an indication of friends, either by request or by these friends are already connected to Facebook, it shows how great an external influence. When asked about the perceived usefulness of the tool with respect to academic activities, some respondents placed themselves with adverse behavior using Facebook to improve its performance in the study and / or work. We note that there is the easiness of use, showing a total knowledge of the tool, so that there is not a need for training, tutorials or greater abilities for their use, thereby reducing the effort to understand and use it. When sharing on Facebook, informs that those surveyed, entertainment and personal affairs are still in the ranking of the most disseminated and academic information still incipient. We believe that other social networks, for scholarly purposes, are complying that role on the Internet, but now on Facebook visualize a direction in this regard, as are emerging daily profiles of scientific events, studies directed at specific areas of knowledge and journals, disseminating information academic. So Facebook users, in general, do with that information is shared and so disseminated.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by André Domingos da Silva (andredomingos@ccsa.ufpb.br) on 2019-03-21T18:38:09Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 805 bytes, checksum: c4c98de35c20c53220c07884f4def27c (MD5) EFPS21.03.2019.pdf: 15274566 bytes, checksum: 4c1cacfeb5e175bf17fae192a4ab913d (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2019-03-21T18:38:09Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 805 bytes, checksum: c4c98de35c20c53220c07884f4def27c (MD5) EFPS21.03.2019.pdf: 15274566 bytes, checksum: 4c1cacfeb5e175bf17fae192a4ab913d (MD5) Previous issue date: 2012-11-10en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Paraíbapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/*
dc.subjectRedes sociaispt_BR
dc.subjectFacebookpt_BR
dc.subjectDisseminação da informaçãopt_BR
dc.subjectWeb 2.0pt_BR
dc.titleFacebook: aceitação tecnológica e disseminação de informação acadêmica.pt_BR
dc.typeTCCpt_BR
dc.contributor.advisor1Silva, Patrícia Maria da-
dc.description.resumoO surgimento da Internet revolucionou o mundo da comunicação, a inserção de informações que estão sendo disponibilizadas na Web facilita a disseminação em massa, assim qualquer usuário conectado a Web tem acesso a todo tipo de informações e plena liberdade de disseminá-las, além de ter a opção de expressar seu ponto de vista a cerca delas. A disseminação de informações via Internet foi se tornando cada vez mais possível, graças aos avanços da rede e, consequentemente, pelo desenvolvimento de novas ferramentas, como por exemplo: as redes sociais, sendo através dessas, que a interação entre usuários e o compartilhamento de informações ganhou força, utilizadas como principal ferramenta para disseminação de informação. Esta pesquisa caracteriza-se como pesquisa exploratória e descritiva, com coleta de dados realizada por meio de aplicação de questionário. Observamos que os respondentes são predominantemente do sexo feminino e estão na faixa etária entre os 21 e 29 anos, o acesso à rede Facebook se dá em sua grande maioria em casa e que o tempo médio conectado é de 1 a 5 horas por semana. Que além do Facebook utilizam-se de outras redes sociais e dentre essas o Orkut. No que diz respeito ao primeiro contato com a rede social, a indicação de amigos, seja por solicitação ou por esses amigos já se encontrarem conectados ao Facebook, se mostra como uma influência externa muito grande. Com relação à utilidade percebida da ferramenta, no que diz respeito às atividades acadêmicas, alguns entrevistados se colocaram adverso com o comportamento de utilizar o Facebook no que diz respeito a melhorar o seu desempenho no estudo e/ou trabalho.Observamos que existe a facilidade de uso percebida, mostrando um total conhecimento sobre a ferramenta, de modo que não há a necessidade de treinamentos, tutoriais ou maiores habilidades para a sua utilização, reduzindo, portanto, o esforço para a compreensão e utilização.Ao compartilhar no Facebook, nossa amostra pesquisada nos informa que, entretenimento e assuntos pessoais ainda estão no ranking dos assuntos mais disseminados e as informações acadêmicas se apresentam ainda incipientes. Acreditamos que outras redes sociais, para fins acadêmicos, estejam cumprindo tal papel na Internet, contudo já visualizamos no Facebook uma direção nesse sentido, pois estão surgindo diariamente perfis de eventos científicos, de estudos dirigidos a determinadas áreas do conhecimento, de revistas, disseminando informações acadêmicas. Cabe aos usuários do Facebook, de forma geral, fazer com que essas informações sejam compartilhadas e assim disseminadas.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCiência da Informaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFPBpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO::BIBLIOTECONOMIApt_BR
Appears in Collections:CCSA - TCC - Biblioteconomia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EFPS21.03.2019.pdf14,92 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons