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Use este identificador para citar ou linkar para este item: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/25522
Registro completo de metadados
Campo DCValorIdioma
dc.creatorOliveira, Polyanni Dallara Dantas-
dc.date.accessioned2022-11-28T18:58:15Z-
dc.date.available2022-10-25-
dc.date.available2022-11-28T18:58:15Z-
dc.date.issued2022-07-22-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/25522-
dc.description.abstractPopular cultural manifestations are made up of aesthetic elements that, created and preserved by orality, have their own dynamics of maintenance and transformation over time in various traditional communities in the country. In addition to having autonomy in relation to the logic of the market, the result of a western colonialist project underlying the development of the scientific method in the most varied areas of knowledge, they are distinguished from high art in many aspects of which will be addressed here. In view of the particularity of elaboration of thought of the western tradition and of orality, this work sought to think about the Heideggerian understanding of the work of art as the truth of a people, and the knowledge of the coco de roda from Paraíba, which is a popular cultural manifestation. traditional. And with that, the community and collective character of the knowledge of traditional communities was put into discussion, starting from their musical elements, and the study on the work of art made by Martin Heidegger. Faced with these two experiences of knowledge, what is similar and unique about them? What are the points of contact and displacement between these two modes of meaning-making thought and experience? In addition, the experience of being a player and playing were addressed in order to present an understanding of communities about their knowledge, culture and musicalities and senses, and in parallel, the understanding of play and play in the thinking of Martin Heidegger, Johan Huizinga and Gadamer. In the first chapter, the Heideggerian understanding of the end of philosophy as a science and the thought of meaning was presented. The second chapter dealt with the work of art as putting oneself into the work of truth as Heidegger characterized it. And finally, the third chapter thought about the experience of playing, playing and being a joker from the reflection of Heidegger, Huizinga and Gadamer in dialogue with the traditional popular revelry from Paraíba coco de roda.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Fernando Augusto Alves Vieira (fernandovieira@biblioteca.ufpb.br) on 2022-11-10T10:47:24Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 805 bytes, checksum: c4c98de35c20c53220c07884f4def27c (MD5) PolyanniDallaraDantasOliveira_Dissert.pdf: 1196710 bytes, checksum: 21d71b36a81e9c04c67dcbbfb4cf3cd9 (MD5)en
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dc.description.sponsorshipNenhumapt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Paraíbapt_BR
dc.rightsAcesso abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/*
dc.subjectArtept_BR
dc.subjectHeideggerpt_BR
dc.subjectJogopt_BR
dc.subjectVerdadept_BR
dc.subjectCultura popularpt_BR
dc.subjectArtpt_BR
dc.subjectMatchpt_BR
dc.subjectTruthpt_BR
dc.subjectPopular culturept_BR
dc.titleA arte como verdade de um povo: a concepção heideggeriana da arte como verdade de um povo e o coco de roda paraibano compreendido à luz dessa concepçãopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisor1Santos, Gilfranco Lucena dos-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5291414505807791pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Graeff, Nina-
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1228007952085711pt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7106481727355345pt_BR
dc.description.resumoAs manifestações culturais populares são constituídas de elementos estéticos que criados e preservados pela oralidade, possuem dinâmicas próprias de manutenção e transformação ao longo do tempo em várias comunidades tradicionais do país. Além de dispor de autonomia em relação à lógica de mercado, resultado de um projeto colonialista ocidental subjacente ao desenvolvimento do método científico nas mais variadas áreas do saber, elas se distinguem da arte erudita em muitos aspectos dos quais aqui serão abordados. Tendo em vista a particularidade de elaboração de pensamento da tradição ocidental e da oralidade, buscou-se neste trabalho pensar a compreensão heideggeriana da obra de arte como a verdade de um povo, e os saberes do coco de roda paraibano que é uma manifestação cultural popular tradicional. E com isso, foi colocado em discussão o caráter comunitário e coletivo dos saberes das comunidades tradicionais, partindo dos seus elementos musicais, e o estudo sobre a obra de arte feito por Martin Heidegger. Diante dessas duas experiências do saber o que há de semelhante e único nelas? Quais são os pontos de contato e deslocamento entre esses dois modos de pensamento e experiência de criação de sentido? Além disso, a experiência do ser brincante e da brincadeira foram abordadas a fim de apresentar uma compreensão própria das comunidades sobre seus saberes, cultura e musicalidades e sentidos, e em paralelo se considerou a compreensão de jogo e brincadeira no pensamento de Martin Heidegger, Johan Huizinga e Gadamer.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFilosofiapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Filosofiapt_BR
dc.publisher.initialsUFPBpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIApt_BR
Aparece nas coleções:Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes (CCHLA) - Programa de Pós-Graduação em Filosofia

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