Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/2787
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCruz, Joeliane da Silva-
dc.date.accessioned2017-11-09T13:27:16Z-
dc.date.available2017-07-20-
dc.date.available2017-11-09T13:27:16Z-
dc.date.issued2017-06-20-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/2787-
dc.description.abstractThis work aimed to investigate the conceptions of textual correction, the role of the teacher and the aspects prioritized in the correction of texts of students of basic education by students of the course of Letter-Portuguese of UFPB. The present research was based mainly on the studies of Ruiz (2013), Antunes (2003, 2006) and Costa Val (2009) on correction of written text. As a methodological procedure, we developed a data collection instrument that was answered by 18 students from the 4th period of the Portuguese-language course at UFPB. The data collected in the three items addressed in the research, the purpose of the correction, the relevant aspects and the role of the teacher in the correction, reveal that the students in formation demonstrate a broader view of the textual correction, although they still maintain a conception of textual correction as errors. We conclude that the teacher training has contributed to the change of perception of what would be the textual correction, as well as the criteria to be evaluated and the role of the teacher in this process.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Letras presencial Coordenação (letras.presencial@cchla.ufpb.br) on 2017-11-09T13:27:16Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) JSC20072017.pdf: 2196798 bytes, checksum: 2c8cdd34d8f7e03ec27ef3b91bd2b42d (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2017-11-09T13:27:16Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) JSC20072017.pdf: 2196798 bytes, checksum: 2c8cdd34d8f7e03ec27ef3b91bd2b42d (MD5) Previous issue date: 2017-06-20en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Paraíbapt_BR
dc.rightsAcesso restritopt_BR
dc.subjectCorreção textualpt_BR
dc.subjectProdução de textopt_BR
dc.subjectAvaliaçãopt_BR
dc.titleCorreção do texto escolar: concepções e prática dos estudantes do curso letras-portuguêspt_BR
dc.typeTCCpt_BR
dc.contributor.advisor1Sousa, Socorro Cláudia Tavares de-
dc.description.resumoEste trabalho teve como objetivo investigar as concepções de correção textual, o papel do professor e os aspectos priorizados na correção de textos de alunos da educação básica por estudantes do curso Letras-Português da UFPB. A presente pesquisa fundamentou-se principalmente nos estudos de Ruiz (2013), Antunes (2003, 2006) e Costa Val (2009) sobre correção do texto escrito. Como procedimento metodológico, elaboramos um instrumento de coleta de dados que foi respondido por 18 alunos do 4º período do curso de Letras-Português da UFPB. Os dados coletados nos três itens abordados na pesquisa, finalidade da correção, aspectos relevantes e papel do professor na correção, nos revelam que os alunos em formação demonstram uma visão mais ampla da correção textual, embora ainda mantenham uma concepção de correção textual como apontamento de erros. Concluímos que a formação docente tem contribuído para a mudança de percepção do que seria a correção textual, bem como dos critérios a serem avaliados e do papel do professor nesse processo.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentLetras Clássicas e Vernáculaspt_BR
dc.publisher.initialsUFPBpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESApt_BR
Appears in Collections:TCC - Letras - Português (Curso presencial)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
JSC20072017.pdf2,15 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons