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https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/29963Registro completo de metadados
| Campo DC | Valor | Idioma |
|---|---|---|
| dc.creator | Cavalcanti, Alisson dos Santos | - |
| dc.date.accessioned | 2024-04-10T22:24:03Z | - |
| dc.date.available | 2024-04-10 | - |
| dc.date.available | 2024-04-10T22:24:03Z | - |
| dc.date.issued | 2023-10-20 | - |
| dc.identifier.uri | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/29963 | - |
| dc.description.abstract | The general objective of this work was to analyze a collection of Elementary School textbooks relating to the approach and activities of Financial Mathematics and Financial Education. The focus of the analysis was based on percentage content, since the skills of the BNCC National Common Curricular Base (Brazil, 2018) propose percentage work in the context of Mathematics/Financial Education. Our research work was qualitative, bibliographic in nature, and was theoretically based on texts from other researchers, in addition to the BNCC document. Regarding the results of our study, it is in the books for the 6th to 9th years of Elementary School that we find more activities linked to Financial Mathematics, but there are no proposals for the use of technologies, whether in the approach to the content or in the activities directed to the topic. In the 6th year book, despite the author covering percentage content in more than one Chapter, we found few activities, with some limited to direct calculations, without contexts. In the 8th grade book we did not find activities related to the theme. We conclude, therefore, the need to include technologies in the context of Financial Education, ensuring that student learning occurs actively and takes into account current training demands. Furthermore, we believe it is important to expand contextualized activities linked to BNCC skills, expanding students' training in Financial Education. | pt_BR |
| dc.description.provenance | Submitted by Josélia Silva (joseliabiblio@gmail.com) on 2024-04-10T22:24:03Z No. of bitstreams: 1 ASC10042024.pdf: 1731227 bytes, checksum: a4375b200c4fd6f5a4692c58d182c553 (MD5) | en |
| dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2024-04-10T22:24:03Z (GMT). No. of bitstreams: 1 ASC10042024.pdf: 1731227 bytes, checksum: a4375b200c4fd6f5a4692c58d182c553 (MD5) Previous issue date: 2023-10-20 | en |
| dc.language | por | pt_BR |
| dc.publisher | Universidade Federal da Paraíba | pt_BR |
| dc.rights | Acesso aberto | pt_BR |
| dc.subject | Matemática | pt_BR |
| dc.subject | Educação financeira | pt_BR |
| dc.subject | Matemática financeira | pt_BR |
| dc.subject | Ensino de matemática | pt_BR |
| dc.title | Matemática financeira e educação financeira: análise de livros didáticos | pt_BR |
| dc.type | TCC | pt_BR |
| dc.contributor.advisor1 | Rêgo, Rogéria Gaudencio do | - |
| dc.description.resumo | O presente trabalho teve como objetivo geral a análise de uma coleção de livros didáticos do Ensino Fundamental referente a abordagem e atividades da Matemática Financeira e Educação Financeira. O foco da análise se deu a partir do conteúdo de porcentagem, uma vez que as habilidades da Base Nacional Comum Curricular BNCC (Brasil, 2018) propõem o trabalho de porcentagem no contexto da Matemática/Educação Financeira. Nosso trabalho de pesquisa foi de caráter qualitativo, do tipo bibliográfico, e teve como base teórica textos de outros pesquisadores, além do documento da BNCC. No que se refere aos resultados do nosso estudo, é nos livros do 6° ao 9°anos do Ensino Fundamental que encontramos mais atividades vinculadas à Matemática Financeira, mas não há propostas para o uso de tecnologias, seja na abordagem do conteúdo ou nas atividades direcionadas ao tema. No livro do 6°ano, apesar de o autor abordar o conteúdo de porcentagem em mais de um Capítulo, constatamos poucas atividades, tendo algumas limitadas aos cálculos diretos, sem contextos. No livro do 8° ano não encontramos atividades relacionadas a temática. Concluímos, portanto, a necessidade de incluir as tecnologias no contexto da Educação Financeira, fazendo com que o aprendizado dos estudantes ocorra de maneira ativa e contemple demandas de formação da atualidade. Além disso, entendemos ser importante a ampliação de atividades contextualizadas atreladas às habilidades da BNCC, ampliando a formação dos estudantes em Educação Financeira. | pt_BR |
| dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
| dc.publisher.department | Matemática | pt_BR |
| dc.publisher.initials | UFPB | pt_BR |
| dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA | pt_BR |
| Aparece nas coleções: | TCC - Matemática | |
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| Arquivo | Descrição | Tamanho | Formato | |
|---|---|---|---|---|
| ASC10042024.pdf | 1,69 MB | Adobe PDF | Visualizar/Abrir |
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