Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/3273
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLambert, Maria do Socorro Farias-
dc.date.accessioned2017-12-19T13:12:35Z-
dc.date.available2017-12-14-
dc.date.available2017-12-19T13:12:35Z-
dc.date.issued2017-11-24-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/3273-
dc.description.abstractThis work aimed to investigate the effects of the didactic sequence in the rewriting of argumentative-essay texts, specifically in Competences II and III, of the students of the 3rd year of High School. In this sense, we try to answer the following question: What is the effect of the didactic sequence in the rewriting process of argumentative-essay texts? The present research was based on the studies of Serafini (2000) and Passarelli (2012) on textual production as a process. As a methodological procedure, we made some interventions based on a didactic sequence that addressed the five competencies of the Enem correction matrix. The corpus consisted of 32 essays, 16 of which were for the initial production and 16 for the final production. For the analysis of these texts, we used the levels of performance of competence II and competence III of the Enem Correction Matrix, since the students presented more difficulties in these competences. The results show that the final productions showed an improvement over the initial productions. We conclude that the application of the didactic sequence was of importance importance in the rewriting of the argumentative-essay texts by these students.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Letras presencial Coordenação (letras.presencial@cchla.ufpb.br) on 2017-12-19T13:12:35Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) MSFL14122017.pdf: 16588371 bytes, checksum: e4c8994210ff396d9a1ce61091a52176 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2017-12-19T13:12:35Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) MSFL14122017.pdf: 16588371 bytes, checksum: e4c8994210ff396d9a1ce61091a52176 (MD5) Previous issue date: 2017-11-24en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Paraíbapt_BR
dc.rightsAcesso abertopt_BR
dc.subjectSequência Didáticapt_BR
dc.subjectReescritapt_BR
dc.subjectRedação do Enempt_BR
dc.subjectCompetênciaspt_BR
dc.titleOs efeitos da sequência didática na reescrita de textos dissertativos-argumentativospt_BR
dc.typeTCCpt_BR
dc.contributor.advisor1Sousa, Socorro Claudia Tavares de-
dc.contributor.advisor-co1Afonso, Lília dos Anjos-
dc.contributor.referee1Carvalho, Maria das Graças-
dc.contributor.referee2Nery, Luciana Fernandes-
dc.contributor.referee3Lucena, Josete Marinho de-
dc.description.resumoEste trabalho teve como objetivo investigar os efeitos da sequência didática na reescrita de textos dissertativos-argumentativos, especificamente, nas Competências II e III, dos alunos do 3º ano do Ensino Médio. Nesse sentido, buscamos responder a seguinte questão: Qual o efeito da sequência didática no processo de reescrita de textos dissertativos-argumentativos? A presente pesquisa fundamentou-se nos estudos de Serafini (2000) e Passarelli (2012) sobre produção textual como processo. Como procedimento metodológico, fizemos algumas intervenções a partir de uma sequência didática que abordou as cinco competências da matriz de correção do Enem. O corpus foi constituído de 32 redações, sendo 16 referentes à produção inicial e 16 referentes à produção final. Para a análise desses textos, utilizamos os níveis de desempenho da competência II e da competência III da Matriz de Correção do Enem, pois os alunos apresentaram mais dificuldades nessas competências. Os resultados nos revelam que as produções finais apresentaram uma melhora em relação às produções iniciais. Concluímos que a aplicação da sequência didática foi de fundamentação importância na reescrita dos textos dissertativos-argumentativos por esses estudantes.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentLetras Clássicas e Vernáculaspt_BR
dc.publisher.initialsUFPBpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESApt_BR
Appears in Collections:TCC - Letras - Português (Curso presencial)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MSFL14122017.pdf16,2 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons