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Use este identificador para citar ou linkar para este item: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/34586
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Campo DCValorIdioma
dc.creatorSilva, Kamila Samara da-
dc.date.accessioned2025-05-29T19:53:46Z-
dc.date.available2025-05-29T19:53:46Z-
dc.date.issued2025-05-04-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/34586-
dc.description.abstractDecision-making is a fundamental process for the survival of family businesses, especially in the face of the challenges that arise from the combination of business and personal relationships. In this context, factors such as practical experience, emotional ties, academic background, and lack of succession planning directly influence the way these decisions are made. This study aimed to understand the decision-making process in family micro-businesses located in municipalities in the interior of Paraíba. A qualitative, descriptive, and exploratory approach was adopted, with data collected through a semi-structured interview script, applied to 13 managers of family businesses from different sectors. Data analysis allowed us to identify four main patterns in the decision-making process: centralized leadership and decisions based on practical experience; influence of academic background on management; impact of emotions and family ties; and lack of succession planning. Thus, it is concluded that decision-making in the family businesses studied is marked by a strong presence of traditional leadership, by the appreciation of accumulated experience, by the affective relationships that permeate the organizational environment and also by the emergence of academic contributions that seek to modernize processes, although the fragility in relation to planning for business succession still persistspt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by David Kilder Gomes da Silva (david.kilder@cchsa.ufpb.br) on 2025-05-29T19:53:46Z No. of bitstreams: 1 TCC_-_Kamila_Samara_da_Silva.pdf: 889629 bytes, checksum: d87aebf17876ef3e73f4839911dc7b5b (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2025-05-29T19:53:46Z (GMT). No. of bitstreams: 1 TCC_-_Kamila_Samara_da_Silva.pdf: 889629 bytes, checksum: d87aebf17876ef3e73f4839911dc7b5b (MD5) Previous issue date: 2025-05-04en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Paraíbapt_BR
dc.rightsAcesso abertopt_BR
dc.subjectEmpresas familiarespt_BR
dc.subjectTomada de decisãopt_BR
dc.subjectProcessos de gestãopt_BR
dc.titleO processo de tomada de decisão em empresas familiarespt_BR
dc.typeTCCpt_BR
dc.contributor.advisor1Almeida, Milene Felix de-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3118716931893084pt_BR
dc.description.resumoA tomada de decisão é um processo fundamental para a sobrevivência das empresas familiares, sobretudo diante dos desafios que surgem pela mistura entre negócios e relações pessoais. Nesse contexto, fatores como experiência prática, vínculos afetivos, formação acadêmica e ausência de planejamento sucessório influenciam diretamente o modo como essas decisões são tomadas. O presente trabalho teve como objetivo compreender o processo de tomada de decisão em microempresas familiares situadas nos municípios do interior da Paraíba. Foi adotada uma abordagem qualitativa, de caráter descritivo e exploratório, com dados coletados por meio de um roteiro de entrevistas semiestruturadas, aplicado com 13 gestores de empresas familiares de diferentes setores. A análise dos dados permitiu identificar quatro padrões principais no processo decisório: liderança centralizada e decisões baseadas na experiência prática; influência da formação acadêmica na gestão; impacto das emoções e vínculos familiares; e ausência de planejamento sucessório. Dessa forma, conclui-se que a tomada de decisão nas empresas familiares estudadas é marcada por uma forte presença da liderança tradicional, pela valorização da experiência acumulada, pelas relações afetivas que permeiam o ambiente organizacional e também pelo surgimento de contribuições acadêmicas que buscam modernizar os processos, embora ainda persista a fragilidade em relação ao planejamento para a sucessão dos negócios.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentAdministraçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFPBpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOpt_BR
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