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Use este identificador para citar ou linkar para este item: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/35725
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Campo DCValorIdioma
dc.creatorNascimento, Dilma Maurício do-
dc.date.accessioned2025-09-12T10:52:59Z-
dc.date.available2025-09-12T10:52:59Z-
dc.date.issued2025-04-29-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/35725-
dc.description.abstractThis final course paper was developed with the aim of making visible the cultural richness embedded in the teaching and learning practices present in Indigenous School Education, particularly among the Potiguara people of Paraíba. It promotes a broad movement of ethnic and cultural reaffirmation by valuing the identity, knowledge, and history of this Indigenous group. The general objective is to identify Potiguara cultural practices within the context of Indigenous School Education. The specific objectives are to understand the relationship between traditional Indigenous education and formal Indigenous school education, and to identify the cultural practices developed at the Akajutibiró State Indigenous School, located in the Akajutibiró village in Baía da Traição, Paraíba. The research employed a qualitative methodology, based on direct observation and semi-structured interviews with female teachers working in early childhood education (nursery, preschool I and II) and the early years of elementary education (1st to 5th grade). The theoretical framework is based on authors such as Brandão (1984), Cardoso and Guimarães (2012), Nascimento (2017), Freire (2001), Barcelos (2014), and Pereira (2020). The results demonstrate the key role of Indigenous School Education in preserving cultural identity, strengthening ethnic self-recognition, valuing ancestral knowledge, and integrating education with territoriality and spirituality. The study also highlights the need for enhanced training of Indigenous teachers and the development of didactic materials that align with the cultural realities of Indigenous communities.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by José Elias Freitas (jose.freitas@ccae.ufpb.br) on 2025-05-27T13:12:19Z No. of bitstreams: 3 license_rdf: 914 bytes, checksum: 4d2950bda3d176f570a9f8b328dfbbef (MD5) DilmaMaurícioDoNascimento_TCC.pdf: 2583186 bytes, checksum: c4d37fb583c901626caeadd4720a6052 (MD5) DilmaMaurícioDoNascimento_TERMO.pdf: 640732 bytes, checksum: bd1d8ccc1780508f7c67913a80202031 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Andreia Azevedo (andreia.azevedo@ccae.ufpb.br) on 2025-09-12T10:52:59Z (GMT) No. of bitstreams: 3 license_rdf: 914 bytes, checksum: 4d2950bda3d176f570a9f8b328dfbbef (MD5) DilmaMaurícioDoNascimento_TCC.pdf: 2583186 bytes, checksum: c4d37fb583c901626caeadd4720a6052 (MD5) DilmaMaurícioDoNascimento_TERMO.pdf: 640732 bytes, checksum: bd1d8ccc1780508f7c67913a80202031 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2025-09-12T10:52:59Z (GMT). No. of bitstreams: 3 license_rdf: 914 bytes, checksum: 4d2950bda3d176f570a9f8b328dfbbef (MD5) DilmaMaurícioDoNascimento_TCC.pdf: 2583186 bytes, checksum: c4d37fb583c901626caeadd4720a6052 (MD5) DilmaMaurícioDoNascimento_TERMO.pdf: 640732 bytes, checksum: bd1d8ccc1780508f7c67913a80202031 (MD5) Previous issue date: 2025-04-29en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Paraíbapt_BR
dc.rightsAcesso abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/*
dc.subjectEducação Indígenapt_BR
dc.subjectEducação Escolar Indígenapt_BR
dc.subjectPráticas Culturaispt_BR
dc.subjectAncestralidadept_BR
dc.subjectIdentidadept_BR
dc.titleDa educação indígena à educação escolar indígena: reafirmando os saberes específicos da cultura potiguarapt_BR
dc.typeTCCpt_BR
dc.contributor.advisor1Pereira, Antonio Alberto-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7687775895899252pt_BR
dc.creator.LattesLattes não recuperado em 27/05/2025pt_BR
dc.description.resumoO presente Trabalho de Conclusão de Curso foi elaborado com o intuito de evidenciar as riquezas presentes nas práticas de ensino-aprendizagem inseridas na Educação Escolar Indígena, especialmente no contexto da educação do povo Potiguara da Paraíba. Busca-se, assim, promover um movimento de reafirmação étnico-cultural, valorizando a identidade, os saberes e a história desse povo. O objetivo geral da pesquisa é identificar práticas culturais potiguara no contexto da Educação Escolar Indígena. Como objetivos específicos, pretende-se: compreender a conexão entre a educação indígena tradicional e a educação escolar indígena; e identificar as práticas culturais desenvolvidas na Escola Estadual Indígena Akajutibiró, localizada na aldeia de mesmo nome, no município de Baía da Traição/PB. A metodologia adotada foi à abordagem qualitativa, com uso de observação direta e aplicação de entrevistas semiestruturadas com professoras que atuam nas fases da Educação Infantil (maternal, Pré I e II) e nos anos iniciais do Ensino Fundamental (1º ao 5º ano). O referencial teórico fundamenta-se em autores como Brandão (1984), Cardoso e Guimarães (2012), Nascimento (2017), Freire (2001), Barcelos (2014) e Pereira (2020). Os resultados revelam o papel essencial da Educação Escolar Indígena na preservação cultural, no fortalecimento da identidade étnica, na valorização dos saberes Ancestrais e na Conexão entre Território, Espiritualidade e Educação. A pesquisa também aponta a necessidade de ampliar a formação de professores indígenas e de produzir materiais didáticos condizentes com a realidade sociocultural das comunidades, respeitando suas especificidades e práticas tradicionais.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEducaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFPBpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
Aparece nas coleções:TCC - Pedagogia - CCAE

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