Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/4457
metadata.dc.type: TCC
Title: Práticas de cidadania na escola e na sala de aula
metadata.dc.creator: Gomes, Ana Maria Bezerra
metadata.dc.contributor.advisor1: Lima, Ivana Maria Medeiros de
metadata.dc.description.resumo: As Praticas de Cidadania na Escola e na Sala de Aula é uma pratica importante para a Educação, pois permite que a criança vá deixando de ser um sujeito do futuro para se tornar cidadão do presente. Assim esse trabalho se concretizou com o objetivo de compreender e exercitar os direitos e deveres das crianças, para agir, pensar, construir, e discutir, nas series iniciais do ensino fundamental. Trata – se de uma pesquisa de campo, mas com abordagem qualitativa. Para uma melhor compreensão do tema usamos como instrumento de coleta de dados um questionário. O corpus foi composto por cinco professoras do ensino fundamental I, que lecionam na escola “Manoel de Farias Sousa” situada no município de Taperoá – PB. Para fundamentar a leitura acerca do tema estudado foram utilizados como aporte teórico importantes autores e estudiosos da área como Funari (2003), Sacristán (2002), Moreira (2006), Sêda (1998), Paulo Freire (2000), Nicolau (2008), Perrenoud (2000), Costa (2000), entre outros, nos quais os dados sobre cidadania infantil foram obtidos. Constatou que o conceito de cidadania deve ser compreendido como algo que adquirimos no cotidiano da vida, e a escola é um dos ambientes onde mais fazemos uso, uma vez que temos que respeitar regras e a todos os componentes da comunidade escolar.
Abstract: Reading is a crucial somewhat to apprendiceship of human being, because is trrough it we can enrich our lexicon, obtain knowledge, dynamize reasoning and interpretation. With these presuppositions, the present work has as objective to analyse factors that contribute to development of the habit of reading of the students from initial years from Escola Municipal de EnsinoInfantil e Fundamental Maria Nunes Ferreira. The work is about a bibliographical and local research, with a qualitative abordage, of descriptive and exploiter character. As an instrument of data gathering, it was made use of a questionnaire, which permited to gather and to interpret ideas about like teachers have perception about reading. In order to ground the research, were made use of theoretical that support the subject, as well as: Kramer (2006); Lajolo (2008); FilbermaneLajolo (1991 – 2007); Fisher (2006); Cagliare (2009), and others that served as a base to run the historic senses of reading; childish literature; and the teaching and apprenticeship process in the initial years; some great Brazilian literaries; the role of educator and pedagogical practicing in background of future readers and the construction of reading and writing in the classroom quotidian. In front ofresults, we percept how important is using in development of reading, as the use of childish literature, like the searchers authors indicate. So, we ought to utilize diversified activities of reading, to instigate the children’s participation and awake up interest and/or pleasure by reading, becoming themselves fundamental to warrant development of necessary abilities to life, because it contributes to graduate critical readers, able to exercise their citizenship.
Keywords: Cidadania
Práticas pedagógicas
Educação - direitos
Escola
metadata.dc.subject.cnpq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL
metadata.dc.language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Paraíba
metadata.dc.publisher.initials: UFPB
metadata.dc.publisher.department: Educação
metadata.dc.rights: Acesso aberto
URI: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/4457
Issue Date: 10-Dec-2015
Appears in Collections:TCC - Pedagogia - Virtual

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AMBG13062018pdf70,99 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.