Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11026
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLourenço, Iana Maria Pereira-
dc.date.accessioned2018-07-26T12:19:35Z-
dc.date.available2018-06-28-
dc.date.available2018-07-26T12:19:35Z-
dc.date.issued2018-06-11-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11026-
dc.description.abstractThe present work aimed to analyze the importance of the teacher of the kindergarten in the development of affectivity. It is a qualitative research, whose instrument used for data collection was a questionnaire, which was applied with teachers of maternal levels I and II of a nursery located in the city of Campina Grande / PB. So, it was possible to identify the importance that teachers give to affectivity and what are their motivations for work in early childhood education. It was also analyzed the way affectivity is worked with daycare children and how the adaptive process is carried out during the school year. In addition, an analysis was made of the opinion of these professionals about the affective attachment of children to their parents. It was possible to verify that most of the teachers questioned present an essential identification to work in the education of children. The adequate physical structure are presented as difficulties of the work of the children's education, however, the teachers questioned showed that they implement activities that are of great help for the process development. In addition, through this work it was possible to better analyze the affective relationships between children and their parents under the eyes of day care teachers, showing that these professionals should often play a maternal role towards students who do not have a good affective relationship inside home.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Janete Duarte (janetesd@yahoo.com.br) on 2018-07-26T12:19:35Z No. of bitstreams: 1 IMPL28062018.pdf: 995993 bytes, checksum: 0e79a9a1343c29b7866065168aecfabe (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2018-07-26T12:19:35Z (GMT). No. of bitstreams: 1 IMPL28062018.pdf: 995993 bytes, checksum: 0e79a9a1343c29b7866065168aecfabe (MD5) Previous issue date: 2018-06-11en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Paraíbapt_BR
dc.rightsAcesso abertopt_BR
dc.subjectAfetividadept_BR
dc.subjectEducação Infantilpt_BR
dc.subjectAprendizagempt_BR
dc.subjectEarly Childhood Educationpt_BR
dc.subjectAffectivenesspt_BR
dc.subjectLearningpt_BR
dc.titleAfetividade e educação infantil: concepções e práticas docentes no Município de Campina Grande/PBpt_BR
dc.typeTCCpt_BR
dc.contributor.advisor1Freire, Miriam Espíndula dos Santos-
dc.description.resumoO presente trabalho objetivou analisar a importância do professor da educação infantil no desenvolvimento da afetividade. Trata-se de pesquisa qualitativa, cujo instrumento utilizado para a coleta de dados foi um questionário, o qual foi aplicado com professoras dos níveis maternal I e II de uma creche localizada no município de Campina Grande/PB.Dessa forma, foi possível identificar a importância que as professoras dão para a afetividade e quais são suas motivações para o trabalho na educação infantil. Foi analisada também a forma como é trabalhada a afetividade com as crianças da creche e como é realizado o processo adaptativo durante o ano letivo. Além disso, foi feita uma análise acerca da opinião desses profissionais sobre a ligação afetiva das crianças com seus pais. Foi possível verificar que boa parte das professoras questionadas apresentam uma identificação essencial para se trabalhar na educação infantil. Além disso, através desse trabalho foi possível analisar melhor as relações afetivas entre as crianças e seus pais sob o olhar das professoras da creche, mostrando que essas profissionais devem, muitas vezes, ter um papel materno para com alunos que não possuem um bom relacionamento afetivo dentro de casa.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEducaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFPBpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMpt_BR
Appears in Collections:TCC - Pedagogia - Virtual

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
IMPL28062018.pdf972,65 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.