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https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/16785
Registro completo de metadados
Campo DC | Valor | Idioma |
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dc.creator | Valeriano, Miguel Ramon Freire | - |
dc.date.accessioned | 2020-02-12T00:06:28Z | - |
dc.date.available | 2019-06-13 | - |
dc.date.available | 2020-02-12T00:06:28Z | - |
dc.date.issued | 2019-05-16 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/16785 | - |
dc.description.abstract | Financial education is a topic which has increased considerably in international debates since the late 2000’s. Taking into account that teachers at the elementary and high school are one of the main agents in the dissemination of this knowledge. This paper is proposed to carry out a diagnostic study of the financial education of teachers of the public educational system of the state of Paraíba. The population involved in the research was made up of 98 of these professionals registered in a specialization course in financial education promoted by the Federal University of Paraíba. Data collection was done through an online questionnaire which enabled the development of the financial education radar, composed of five dimensions: accessibility, perception, behaviors, attitudes and abilities; whose score could vary from 0 to 5. Thus, it was possible to draw a socioeconomic profile and to measure, in a simplified way, the degree of development of the respondents in relation to the theme. The research revealed that among the radar dimensions, the highest score was obtained in attitudes and the lowest in accessibility. It was also possible to identify a degree of correlation between abilities and behaviors. The data demonstrated that financial knowledge is incipient among participants. Although they maintain a certain degree of control to reach specific objectives, the results suggest practices as buy by impulse, the absence of knowledge about the interest rates functioning and the options of investments, as well as late preparation for retirement, are among often practices. | pt_BR |
dc.description.provenance | Submitted by Isabella Carla Silva (sbllcrl@gmail.com) on 2020-02-12T00:06:28Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 805 bytes, checksum: c4c98de35c20c53220c07884f4def27c (MD5) MRFV11022020.pdf: 2222984 bytes, checksum: 5b4f5369e85dabe131b321d389e27b2a (MD5) | en |
dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2020-02-12T00:06:28Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 805 bytes, checksum: c4c98de35c20c53220c07884f4def27c (MD5) MRFV11022020.pdf: 2222984 bytes, checksum: 5b4f5369e85dabe131b321d389e27b2a (MD5) Previous issue date: 2019-05-16 | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Paraíba | pt_BR |
dc.rights | Acesso aberto | pt_BR |
dc.rights | Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ | * |
dc.subject | Educação financeira | pt_BR |
dc.subject | Diagnóstico | pt_BR |
dc.subject | Radar da educação financeira | pt_BR |
dc.subject | Dimensões | pt_BR |
dc.subject | Pólo Paraíba | pt_BR |
dc.subject | Financial education | pt_BR |
dc.subject | Diagnosis | pt_BR |
dc.subject | Financial education radar | pt_BR |
dc.subject | Dimensions | pt_BR |
dc.subject | Pole Paraíba | pt_BR |
dc.title | Diagnóstico de educação financeira dos professores da rede estadual de escolas públicas da Paraíba | pt_BR |
dc.type | TCC | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Frascaroli, Bruno Ferreira | - |
dc.description.resumo | A educação financeira é um tema que tem ganhado espaço nos debates internacionais desde os anos 2000. Considerando que os professores dos níveis fundamental e médio são um dos principais agentes na disseminação desse conhecimento, propõe-se realizar um estudo de diagnóstico da educação financeira dos professores da rede pública estadual de ensino da Paraíba. A população envolvida na pesquisa foi constituída por 98 desses profissionais inscritos em um curso de especialização em educação financeira promovido pela Universidade Federal da Paraíba. A obtenção dos dados foi feita por meio de questionário que possibilitou o desenvolvimento do radar da educação financeira, composto por cinco dimensões: acessibilidade, percepção, comportamentos, atitudes e habilidades; cuja pontuação poderia variar de 0 a 5. Dessa forma, foi possível traçar um perfil socioeconômico e mensurar, de modo simplificado, o escores dos respondentes em relação ao tema. A pesquisa revelou que entre as dimensões do radar, a maior pontuação foi obtida em atitudes e a menor em acessibilidade. Também foi possível identificar um grau de correlação entre habilidades e comportamentos. Os dados demonstraram que conhecimento financeiro é incipiente entre os participantes. Ainda que mantenham certo grau de controle para alcançar objetivos específicos, os resultados sugerem que práticas como comprar por impulso, desconhecimento do funcionamento das taxas de juros e das diferentes opções de investimento do mercado, bem como a preparação tardia para a aposentadoria, estão entre as práticas comuns. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Economia | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFPB | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA | pt_BR |
Aparece nas coleções: | CCSA - TCC - Ciências Econômicas |
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Arquivo | Descrição | Tamanho | Formato | |
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