Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/1802
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRibeiro, Luciene Vieira-
dc.date.accessioned2017-08-21T10:57:10Z-
dc.date.available2016-12-15-
dc.date.available2017-08-21T10:57:10Z-
dc.date.issued2016-11-22-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/1802-
dc.description.abstractThe approach of this monographic work focuses on the importance of working with play as a pedagogical resource in the learning and development of children. Faced with such a charming scene that is to play and learn, this work is justified by the need to investigate what the act of playing can trigger in the development of learning of children in classes of children's education. The purpose of this study was to show the importance of play activities for the development of children and, as a questioning, we observed the way in which play activities are applied in Early Childhood Education and what benefits the teacher has observed regarding this problem. In order to base our work, we focus mainly on the notes of Kishimoto (2000), Negrine (1994), Santos (1995) and RCNEI (1998), among other authors who have the play as a pedagogical tool for teaching and learning of children . Thus, the study developed shows the importance of the playful in the development and learning, besides contributing in the formation of the children in a significant way. The type of research used in this study was the qualitative research, the method of data collection was a questionnaire given to the teachers of Early Childhood Education during the experience of the Supervised Internship. From the collected data the results of the research were very significant and important for the development of this research and in the teacher training, it was possible to understand and to realize the importance of playfulness in the development of the child in the physical and social environment.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Janete Duarte (janetesd@yahoo.com.br) on 2017-08-21T10:57:10Z No. of bitstreams: 1 LVR15122016: 353728 bytes, checksum: a3e163c6285e9d505ce7292aaeae3dd2 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2017-08-21T10:57:10Z (GMT). No. of bitstreams: 1 LVR15122016: 353728 bytes, checksum: a3e163c6285e9d505ce7292aaeae3dd2 (MD5) Previous issue date: 2016-11-22en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Paraíbapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectLudicidadept_BR
dc.subjectAprendizagempt_BR
dc.subjectChild Educationpt_BR
dc.subjectPlayfulpt_BR
dc.subjectLearningpt_BR
dc.titleLudicidade: o ato de brincar e aprender na educação Infantilpt_BR
dc.typeTCCpt_BR
dc.contributor.advisor1Silva, Ana Paula Serafim Marques da-
dc.contributor.referee1Costa, Isabel Marinho da-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2083341015731242pt_BR
dc.contributor.referee2Amorim, Ana Luisa Nogueira de-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/1580901656147300pt_BR
dc.description.resumoA abordagem deste trabalho monográfico centra-se na importância de se trabalhar com o lúdico como recurso pedagógico na aprendizagem e no desenvolvimento das crianças. Diante desse cenário tão encantador que é o de brincar e aprender, este trabalho justifica-se pela necessidade de investigar o que o ato de brincar pode desencadear no desenvolvimento da aprendizagem de crianças em turmas da educação infantil. Teve como objetivo mostrar a importância das atividades lúdicas para o desenvolvimento das crianças e como questionamento, observamos o modo como estão sendo aplicadas as atividades lúdicas na Educação Infantil e quais os benefícios que o docente tem observado quanto a esta problematização. Para embasar o nosso trabalho, nos valemos principalmente dos apontamentos de Kishimoto (2000), Negrine (1994), Santos (1995) e RCNEI (1998), entre outros autores que tem o lúdico como uma ferramenta pedagógica para o ensino e aprendizagem das crianças. Assim, o estudo desenvolvido mostra a importância do lúdico no desenvolvimento e aprendizagem, além de contribuir na formação das crianças de forma significativa. O tipo de pesquisa utilizado neste trabalho foi a pesquisa qualitativa, o método de coleta de dados foi um questionário entregue aos professores da Educação Infantil durante a experiência do Estagio Supervisionado. A partir dos dados coletados os resultados da pesquisa foram muito significantes e importantes para o desenvolvimento desta pesquisa e na formação docente, pôde-se entender e perceber a importância da ludicidade no desenvolvimento da criança no meio físico e social.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEducaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFPBpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
Appears in Collections:TCC - Pedagogia - Virtual

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LVR15122016345,44 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.