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Use este identificador para citar ou linkar para este item: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/21852
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Campo DCValorIdioma
dc.creatorFalcão, Priscilla Fernandes Ferreira-
dc.date.accessioned2022-01-19T12:20:50Z-
dc.date.available2022-01-19-
dc.date.available2022-01-19T12:20:50Z-
dc.date.issued2021-12-06-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/21852-
dc.description.abstractThis documental and bibliographical research of a qualitative nature, with methodology of comparative analysis of curriculums, aimed to analyze the concepts of Pedagogy and the pedagogical field in the curricular regulatory documents of Pedagogy courses and equivalents in the countries of South America and Mexico, based on the model used in Brazil, identifying divergences and convergences. The mapping of curriculum documents took place in the period of 2019-2020, within the scope of the Institutional Program for Scientific Initiation Volunteers (PIVIC), of Federal University of Paraíba. To achieve the objectives, the research has focused on thematic categories as following: a) course; b) duration of the course; c) title of the graduate; d) purpose of the course; e) professional profile of the graduate; f) curricular elements. The analysis of thematic categories considered the concept of Pedagogy, as an education science, presented by Franco (2008; 2012; 2013), Pimenta (2011; 2017; 2020), Severo (2015; 2019; 2020), Pinto (2006), among others. From this, we explore the aspects that configure the identity dilemmas of the Pedagogy course in Brazil, based on Libâneo (2001; 2006; 2011), Saviani (2007), among others, and on the National Curriculum Guidelines for the Pedagogy course and teacher education for Basic Education. The results show indications that Brazil has been aligned with Peru and Chile, with educational public policies that mischaracterize the Pedagogy course, turning it into a teacher education course as a result of neoliberal policies.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Janete Duarte (janetesd@yahoo.com.br) on 2022-01-19T12:20:50Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 805 bytes, checksum: c4c98de35c20c53220c07884f4def27c (MD5) PFFF19012022.pdf: 598180 bytes, checksum: dc029c152fc09ebb349b60e7adb8afbd (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2022-01-19T12:20:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 805 bytes, checksum: c4c98de35c20c53220c07884f4def27c (MD5) PFFF19012022.pdf: 598180 bytes, checksum: dc029c152fc09ebb349b60e7adb8afbd (MD5) Previous issue date: 2021-12-06en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Paraíbapt_BR
dc.rightsAcesso abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/*
dc.subjectPedagogia - currículopt_BR
dc.subjectPedagogia - América Latinapt_BR
dc.subjectEducação superiorpt_BR
dc.subjectPedagogopt_BR
dc.titleFormação em pedagogia na América Latina: configurações curricularespt_BR
dc.typeTCCpt_BR
dc.contributor.advisor1Severo, José Leonardo Rolim de Lima-
dc.description.resumoEssa pesquisa documental e bibliográfica de cunho qualitativo, com metodologia de análise comparada de currículos, objetivou analisar os conceitos sobre Pedagogia e campo pedagógico nos documentos regulatórios curriculares de cursos de Pedagogia e equivalentes nos países da América do Sul e México, a partir do modelo utilizado no Brasil, identificando divergências e convergências. O mapeamento dos documentos curriculares aconteceu no período de 2019-2020, no âmbito do Programa Institucional Voluntário de Iniciação Científica (PIVIC), Universidade Federal da Paraíba. A pesquisa, para alcançar os objetivos, se centrou em categorias temáticas: a) curso; b) duração do curso; c) título do egresso; d) objetivo do curso; e) perfil profissional do egresso; f) elementos curriculares. A análise das categorias temáticas considerou o conceito de Pedagogia, como ciência da educação, apresentado por Franco (2008; 2012; 2013), Pimenta (2011; 2017; 2020), Severo (2015; 2019; 2020), Pinto (2006), entre outros. A partir disso, adentramos os aspectos que configuram os dilemas identitários do curso de Pedagogia no Brasil, apoiando-nos em Libâneo (2001; 2006; 2011), Saviani (2007), entre outros, e nas Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de Pedagogia e formação docente para a Educação Básica. Os resultados apresentam indicativos que o Brasil tem se alinhado ao Peru e Chile, com políticas públicas formativas que descaracterizam o curso de Pedagogia, tornando-o em curso de formação docente como resultado de políticas neoliberais.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEducaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFPBpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIApt_BR
Aparece nas coleções:CE - TCC - Pedagogia

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