Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/2540
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAraújo, Aucilene Medeiros de-
dc.creatorSilva, João Batista Ventura da-
dc.date.accessioned2017-10-03T13:08:38Z-
dc.date.available2017-07-06-
dc.date.available2017-10-03T13:08:38Z-
dc.date.issued2016-06-13-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/2540-
dc.description.abstractThis work has the theme "Children's literature in the pedagogical practice of early childhood education." Thus, we present the following problems: how children's literature contributes to the integral development of children and how and which genres are used in reference rooms in kindergarten? We aim to understand how children's literature contributes to the process of integral development of children, and to verify, what genres are used and how does the reading of these genres in pedagogical practice in early childhood education, showing that reading and storytelling stories is considered an important factor for the development of children. Therefore, the methodology used was based by qualitative research, based on theoretical assumptions that include both thematic field research that was limited to questionnaires directed to five teachers who work in preschool, all of a school of education Basic the city of João Pessoa / PB. Among the theoretical framework adopted, we favor the production of authors like Coelho, Abramovich, Lajolo, Resende, Pinheiro, Cavalcanti, among others. Considering all the information contained in our research, we can conclude that the presence of literature and its various genres in the educational process is essential, since they are privileged activities of interaction and construction of knowledge, supported the needs and realities of children . It is worth mentioning also that the above mentioned teachers also recognize the role of stories in the educational process as a contributing factor in child development.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Janete Duarte (janetesd@yahoo.com.br) on 2017-10-03T13:08:38Z No. of bitstreams: 1 AMA06072017.pdf: 534894 bytes, checksum: 2a49ce3c28b3b86249c2be90df076d15 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2017-10-03T13:08:38Z (GMT). No. of bitstreams: 1 AMA06072017.pdf: 534894 bytes, checksum: 2a49ce3c28b3b86249c2be90df076d15 (MD5) Previous issue date: 2016-06-13en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Paraíbapt_BR
dc.rightsAcesso abertopt_BR
dc.subjectLiteratura infantilpt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectDesenvolvimento infantilpt_BR
dc.titleA literatura na prática pedagógica da educação infantilpt_BR
dc.typeTCCpt_BR
dc.contributor.advisor1Sousa, Nádia Jane de-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1466972724477965pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho tem como temática “A literatura infantil na prática pedagógica da educação infantil”. Dessa forma, apresentamos a seguinte problemática: como a literatura infantil contribui para o desenvolvimento integral das crianças e como e quais gêneros são utilizados nas salas de referência na Educação Infantil? Temos como objetivo compreender de que maneira a literatura infantil contribui para o processo de desenvolvimento integral das crianças, bem como verificar, quais gêneros literários são utilizados e como ocorre a leitura desses gêneros na prática pedagógica na educação infantil, mostrando que a leitura e a contação de histórias é considerada um fator importante para o desenvolvimento das crianças. Para tanto, a metodologia utilizada se pautou pela pesquisa de natureza qualitativa, alicerçada em pressupostos teóricos que abarcam tanto a temática quanto a pesquisa de campo que se limitou a questionários direcionados a cinco professoras que atuam na pré-escola, todas de uma escola de educação básica do município de João Pessoa/PB. Entre os referenciais teóricos adotados, privilegiamos a produção de alguns autores como Coelho, Abramovich, Lajolo, Resende, Pinheiro, Cavalcanti, entre outros. Diante de todas as informações contidas em nossa pesquisa, pode-se concluir que é essencial a presença da literatura e seus diversos gêneros textuais no processo educativo, uma vez que são atividades privilegiadas de interação e construção de conhecimentos, apoiadas nas necessidades e realidades das crianças. Vale ressaltar, ainda, que as professoras mencionadas também reconhecem o papel das histórias no processo educativo como fator contribuinte no desenvolvimento infantil.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEducaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFPBpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMpt_BR
Appears in Collections:TCC - Pedagogia - CE

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AMA06072017.pdf522,36 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.