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Campo DCValorIdioma
dc.creatorCORREIA, GABRIEL-
dc.date.accessioned2023-09-27T15:37:26Z-
dc.date.available2022-12-21-
dc.date.available2023-09-27T15:37:26Z-
dc.date.issued2022-12-01-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/28568-
dc.description.abstractEducation is a social right, with continuous benefits and a duty of the State, which it cannot refuse to provide. The right to education is not limited to a single group, but it is an inclusive right, and in this environment the right to professionalization arises. According to the Brazilian legal system, people with disabilities, including people with Down syndrome, the focus of the research, enjoy this right. professionalization it is a right of social order linked to human nature. The quality of a person with Down syndrome does not remove any of the rights inherent to human beings. Down syndrome is a congenital disease, caused by chromosomal malformation, but learning ability is something that evolves through appropriate stimuli. The objective of this work is to demonstrate the need for professionalization of the person with Down Syndrome, comparing the inclusive education provided in regular schools to create a parallel of how vocational education should take place in Brazil. The concepts covered include the definitions and the historical evolution of the understanding of the learning ability of the person with Down Syndrome, and how professionalization in an inclusive way is their right, present in the order, constitutionally and infraconstitutionally. A bibliographical research and a comparative descriptive analysis of the current scenario of inclusive education in regular and professional education were carried out. This research aims to demonstrate that the education of people with Down Syndrome is not limited to basic levels, but to all levels of preparation for professional life.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by lucimário dias (luciocam@hotmail.com) on 2023-09-27T15:37:26Z No. of bitstreams: 1 GSGC011222.pdf: 991179 bytes, checksum: c270e5fc49d21ee7f47959dda75ba880 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2023-09-27T15:37:26Z (GMT). No. of bitstreams: 1 GSGC011222.pdf: 991179 bytes, checksum: c270e5fc49d21ee7f47959dda75ba880 (MD5) Previous issue date: 2022-12-01en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Paraíbapt_BR
dc.rightsAcesso abertopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectDeficiência Intelectualpt_BR
dc.subjectProfissionalizaçãopt_BR
dc.subjectInclusãopt_BR
dc.subjectEducationpt_BR
dc.subjectDeficiency Intellectualpt_BR
dc.subjectProfessionalizationpt_BR
dc.subjectInclusionpt_BR
dc.titleGARANTIAS À EXECUÇÃO DO DIREITO À PROFISSIONALIZAÇÃO INCLUSIVA E ESPECIAL DO ADOLESCENTE COM SÍNDROME DE DOWNpt_BR
dc.typeTCCpt_BR
dc.contributor.advisor1Farias, Maria-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0717012890801622pt_BR
dc.description.resumoA educação é um direito social, com prestações contínuas e um dever do Estado, que não pode se escusar em fornecer. O direito a educação não é limitado a um único grupo, mas é um direito inclusivo, e nesse meio surge o direito a profissionalização. Segundo o ordenamento brasileiro, as pessoas com deficiência, incluindo as pessoas com síndrome de Down, foco da pesquisa, gozam desse direito. A profissionalização é um direito de ordem social ligado a natureza humana. A qualidade de pessoa com síndrome de Down não retira nenhum dos direitos inerentes ao ser humano. A síndrome de Down é uma deficiência congênita, causada pela má formação cromossômica, mas a capacidade de aprendizagem é algo que evolui através dos estímulos adequados. O objetivo desse trabalho é demonstrar a necessidade de profissionalização da pessoa com Síndrome de Down, comparando o ensino inclusivo fornecido nas escolas regulares para criar um paralelo de como o ensino profissionalizante deveria ocorrer no Brasil. Os conceitos abordados compreendem as definições e a evolução histórica da compreensão da capacidade de aprendizagem da pessoa com Síndrome de Down, e como a profissionalização de forma inclusiva é um direito deles, presente no ordenamento, de forma constitucional e infraconstitucional. Foi realizado uma pesquisa bibliográfica e uma análise descritiva comparativa do atual cenário de educação inclusiva no ensino regular e profissional. Esta pesquisa visa demonstrar que a educação da pessoa com Síndrome de Down não se resume apenas aos níveis básicos, mas a todos os níveis de preparação para a vida profissional.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentDireito Privadopt_BR
dc.publisher.initialsUFPBpt_BR
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dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO::DIREITO PRIVADO::DIREITO CIVILpt_BR
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