Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/3382
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMenezes, Viviane Almeida da Costa-
dc.date.accessioned2018-02-07T11:34:49Z-
dc.date.available2017-01-11-
dc.date.available2018-02-07T11:34:49Z-
dc.date.issued2016-11-23-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/3382-
dc.description.abstractThe present research had as objective to investigate how the digital inclusion in the classroom takes place, focusing on the use of the cell phone; In the pedagogical perception of primary school teachers, in their daily school life, in the teaching and learning process. This study was carried out with eight teachers from the second to fifth year of elementary school I of the Municipal School DNM, in Pedras de Fogo, Paraíba. The research has, in its course, a qualitative, exploratory approach, using as main support the authors Moran, Gonnet , Lévy and Kensky, besides the observation of the activities where the cell phone was used as pedagogical tool. Through the analysis of the answers of the applied questionnaire, the fear of the educators in the attempt to innovate using this resource was verified, despite the wide applicability and connectivity with the world outside the school environment. The inclusion of this, as technology facilitating a collaborative education, also traverses distinct paths in the formation of a student protagonist in the construction of his knowledge.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Janete Duarte (janetesd@yahoo.com.br) on 2018-02-07T11:34:49Z No. of bitstreams: 1 VACM11012017.pdf: 858505 bytes, checksum: d37a35d5e6b5958f5a86ab7c7050cfa0 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2018-02-07T11:34:49Z (GMT). No. of bitstreams: 1 VACM11012017.pdf: 858505 bytes, checksum: d37a35d5e6b5958f5a86ab7c7050cfa0 (MD5) Previous issue date: 2016-11-23en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Paraíbapt_BR
dc.rightsAcesso abertopt_BR
dc.subjectAprendizagempt_BR
dc.subjectInclusão digitalpt_BR
dc.subjectProfessorespt_BR
dc.subjectDigital inclusionpt_BR
dc.subjectLearningpt_BR
dc.subjectTeacherspt_BR
dc.titleCelular e o aprendizado escolar: um olhar para a sala de aulapt_BR
dc.typeTCCpt_BR
dc.contributor.advisor1Souza, Karla Lucena de-
dc.description.resumoA presente pesquisa teve como objetivo averiguar como se dá a inclusão digital em sala de aula, tendo como foco o uso do celular; na percepção pedagógica de professores do ensino fundamental, no seu cotidiano escolar, no processo de ensino e aprendizagem. Realizada com oito professoras do segundo ao quinto ano do ensino fundamental I da Escola Municipal D.N.M, em Pedras de Fogo, Paraíba, a pesquisa tem, em seu percurso, uma abordagem qualitativa, de cunho exploratório, utilizando como suporte principal os autores Moran, Gonnet, Lévy e Kensky, além da observação das atividades onde o celular fora utilizado como ferramenta pedagógica. Por meio de análise das respostas do questionário aplicado, verificou-se o receio das educadoras na tentativa de inovar utilizando esse recurso, apesar da vasta aplicabilidade e conectividade com o mundo fora do ambiente escolar. A inclusão deste, enquanto tecnologia facilitadora de uma educação colaborativa, percorre, ainda, caminhos distintos na formação de um aluno protagonista na construção de seu conhecimento.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEducaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFPBpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
Appears in Collections:TCC - Pedagogia - Virtual

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VACM11012017.pdf838,38 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.