Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/3410
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFormiga, Maria Martins-
dc.date.accessioned2018-02-16T13:24:49Z-
dc.date.available2014-03-18-
dc.date.available2018-02-16T13:24:49Z-
dc.date.issued2014-02-10-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/3410-
dc.description.abstractThis research was the subject of investigation under New Technologies of Early Childhood Education . Technologies promote an ongoing dialogue between the child and the world . The media languages are resources that enable everyone involved in pedagogical action an "explosion " of other ways of reading by means of images , icons , text and hypertext , videos, and animations . Our purpose was to analyze the pedagogical tasks developed by teachers of early childhood education , with regard to the use of new technologies in education . Methodologically , this study is characterized as a field research , exploratory , descriptive , focused on the qualitative approach , where the instruments used for data collection was a mixed questionnaire with open and closed questions , plus information observed / analyzed in Political Pedagogical Project School . The research was conducted with four (04 ) of the Municipal School teachers Maria Marques , located in São José da Lagoa Zoo - PB . We conclude that teachers surveyed consider important to use these resources in the development of activities in early childhood education because the classes became more pleasant , dynamic and diverse , creating an environment among children socialization and wellness. We point out , however , that these tools for information and communication are pedagogically favorable for early childhood education , as they help in.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Janete Duarte (janetesd@yahoo.com.br) on 2018-02-16T13:24:49Z No. of bitstreams: 1 MMF18032014.pdf: 672664 bytes, checksum: b5f8e65b05db030440c3a0b5758caeb7 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2018-02-16T13:24:49Z (GMT). No. of bitstreams: 1 MMF18032014.pdf: 672664 bytes, checksum: b5f8e65b05db030440c3a0b5758caeb7 (MD5) Previous issue date: 2014-02-10en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Paraíbapt_BR
dc.rightsAcesso abertopt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectNovas tecnologias de comunicação e informaçãopt_BR
dc.subjectAprendizagempt_BR
dc.subjectEarly Childhood Educationpt_BR
dc.subjectNew Technologies of Information and Communicationpt_BR
dc.subjectLearningpt_BR
dc.titleAs novas tecnologias e a educação infantil: um olhar sobre o fazer pedagógico dos professorespt_BR
dc.typeTCCpt_BR
dc.contributor.advisor1Mata, Áurea Augusta Rodrigues da-
dc.description.resumoA presente pesquisa teve como objeto de investigação as Novas Tecnologias no âmbito da Educação Infantil. As tecnologias promovem um diálogo permanente entre a criança e o mundo. As linguagens midiáticas são recursos que possibilitam a todos os envolvidos na ação pedagógica uma “explosão” de outros modos de ler por meios de imagens, ícones, textos e hipertextos, vídeos, e animações. Nosso propósito foi analisar o fazer pedagógico desenvolvido pelos professores da Educação Infantil, no que se refere ao uso das novas tecnologias na Educação. Metodologicamente, o presente estudo caracteriza-se como uma pesquisa de campo, exploratória, descritiva, focada na abordagem qualitativa, onde os instrumentos utilizados para a coleta de dados foi um questionário misto, com perguntas abertas e fechadas, além de informações observadas/analisadas no Projeto Político Pedagógico da Escola. A pesquisa foi realizada com 04 (quatro) professores da Escola Municipal Maria Marques, localizada no município de São José da Lagoa Tapada - PB. Concluímos que os professores pesquisados consideram de grande importância a utilização desses recursos no desenvolvimento das atividades na educação infantil, pois as aulas tornavam-se mais prazerosas, dinâmicas e diversificadas, criando entre as crianças um ambiente de socialização e bem estar. Apontamos, portanto, que essas ferramentas de informação e de comunicação são pedagogicamente favoráveis para a educação infantil, pois auxiliam no desenvolvimento integral das crianças.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEducaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFPBpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
Appears in Collections:TCC - Pedagogia - Virtual

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MMF18032014.pdf656,9 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.