Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/3674
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSilva, Ronaldo Gonçalo da.-
dc.date.accessioned2018-03-08T14:22:51Z-
dc.date.available2013-09-26-
dc.date.available2018-03-08T14:22:51Z-
dc.date.issued2013-08-23-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/3674-
dc.description.abstractDevelop a study on family participation in school environment of children is of paramount importance these days because of the great importance that is being given to kindergarten. The development of this monograph aims to understand the importance of family involvement in children's learning. This research proposes to analyze how school development can be influ- enced by the family environment, aiming a form of family participation in the teaching-learn- ing; ascertain the reasons for the absence of the families in the school environment; realize the reality of student and school development; discuss the importance of family participation in school. To meet the objectives, used as a research procedure methodological qualitative, de- scriptive, through questionnaires and interviews to collect data with teachers and parents of students in the afternoon at the Municipal School of Early Childhood Education and Teaching Elementary teacher Maria Cabral de Melo in the city of Mari-PB. The results show that there is still much to be done for effective family participation in school and that is productive and delivers results satisfactory to both parties.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Janete Duarte (janetesd@yahoo.com.br) on 2018-03-08T14:22:51Z No. of bitstreams: 1 RGS26092013.pdf: 601115 bytes, checksum: d16d20bd64d0c73c4e3ba66a089c5c57 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2018-03-08T14:22:51Z (GMT). No. of bitstreams: 1 RGS26092013.pdf: 601115 bytes, checksum: d16d20bd64d0c73c4e3ba66a089c5c57 (MD5) Previous issue date: 2013-08-23en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Paraíbapt_BR
dc.rightsAcesso abertopt_BR
dc.subjectParticipaçãopt_BR
dc.subjectFamíliapt_BR
dc.subjectEscolapt_BR
dc.subjectCriançapt_BR
dc.subjectAprendizagempt_BR
dc.titleA participação da família na educação infantil e séries iniciais: uma análise na Escola Municipal Professora Maria Cabral de Melo no município de Mari- PBpt_BR
dc.typeTCCpt_BR
dc.contributor.advisor1Oliveira, Danielle Menezes de-
dc.description.resumoDesenvolver um estudo sobre o participação da família no ambiente escolar das crianças é de fundamental importância nos dias atuais devido à grande relevância que está sendo dada a Edu- cação Infantil. O desenvolvimento deste trabalho monográfico visa compreender a importância da participação da família na aprendizagem das crianças. Esta pesquisa propôs analisar como o desenvolvimento escolar pode ser influenciado pelo ambiente familiar, objetivando uma forma da participação da família no processo de ensino-aprendizagem; conhecer os motivos da ausên- cia das famílias no ambiente escolar; perceber a realidade do aluno e seu desenvolvimento es- colar; discutir a importância a participação da família na escola. Para atender aos objetivos propostos, utilizou-se como procedimento metodológico uma pesquisa de natureza qualitativa, descritiva, através da aplicação de questionários e entrevistas para a coleta dos dados com pro- fessores e pais de alunos do turno da tarde na Escola Municipal de Educação Infantil e Ensino Fundamental Professora Maria Cabral de Melo no município de Mari-PB. Os resultados obtidos demonstram que ainda há muito a ser feito para a efetiva participação da família na escola e que esta seja produtiva e apresente resultados satisfatórios para ambas as partes.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEducaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFPBpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMpt_BR
Appears in Collections:TCC - Pedagogia - Virtual

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RGS26092013.pdf587,03 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.