Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/3735
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorEmídio, Lucineide Mariano da Silva-
dc.date.accessioned2018-03-13T14:19:42Z-
dc.date.available2014-03-26-
dc.date.available2018-03-13T14:19:42Z-
dc.date.issued2013-02-14-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/3735-
dc.description.abstractThis research aims to show the importance of the toy library and play area, favoring the integral development of children towards playfulness as a path to learning and knowledge building through play and games, toy developed in a public library in the city of Bananeiras- Pb. The toy library is a privileged space that can help the children to play as much free targeted way, in this space,search privilegeg pedagogical aspect of the play, directing the for learning. The toy library has assumed a key role in children's lives, as it provides learning and skills development in a pleasant way From the methodological point of view,we chose to develop a field research from the qualitative approach, exploratory and descriptive. Our empirical field was the toy which is located at the Reference Center for Social Assistance CRAS, which belongs to the city hall Bananeiras – PB, the subjects were 08 teachers who teach early childhood education in the Nursery Dozinha Bezerra and Tia Glauce, these nurseries served by that playroom. The data collection instrument was a questionnaire with open and closed questions; it was composed of 12 questions, 3 regarding the profile of teachers and 9 questions related to the topic. Finally, we present the final remarks, emphasizing the importance of ludic space as a playroom, favoring the integral development of children and contribute directly to a coherent, dynamic and flexible process and in the formation of critical subjects and active in the social environment the nickel part.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Janete Duarte (janetesd@yahoo.com.br) on 2018-03-13T14:19:42Z No. of bitstreams: 1 LMSE26032014.pdf: 2007856 bytes, checksum: b5995e63ded3b233ca5b10a32af5c5c1 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2018-03-13T14:19:42Z (GMT). No. of bitstreams: 1 LMSE26032014.pdf: 2007856 bytes, checksum: b5995e63ded3b233ca5b10a32af5c5c1 (MD5) Previous issue date: 2013-02-14en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Paraíbapt_BR
dc.rightsAcesso abertopt_BR
dc.subjectBrinquedotecapt_BR
dc.subjectLudicidadept_BR
dc.subjectAprendizagempt_BR
dc.subjectToy librarypt_BR
dc.subjectPlayfulnesspt_BR
dc.subjectLearningpt_BR
dc.titleBrinquedoteca: um espaço onde o lúdico se integra a aprendizagempt_BR
dc.typeTCCpt_BR
dc.contributor.advisor1Mata, Áurea Augusta Rodrigues da-
dc.description.resumoEsta pesquisa tem como objetivo mostrar a importância da brinquedoteca como espaço lúdico, que favorece o desenvolvimento integral das crianças, visando a ludicidade como caminho para a aprendizagem e a construção do conhecimento através de brincadeiras e jogos, desenvolvida em uma brinquedoteca pública do município de Bananeiras/PB. A brinquedoteca é um espaço privilegiado que pode contribuir para que a criança brinque tanto de forma livre quanto orientada; nesse espaço, busca-se privilegiar o aspecto pedagógico do brincar, direcionando-o para a aprendizagem. A brinquedoteca vem assumindo um papel fundamental na vida das crianças uma vez que proporciona aprendizagem e desenvolvimento de habilidades de forma agradável. Do ponto de vista metodológico, optamos por desenvolver uma pesquisa de campo a partir da abordagem qualitativa, de caráter exploratório e descritivo; nosso campo empírico foi a brinquedoteca que está localizada no Centro de Referencia da Assistência Social - CRAS que pertence à prefeitura municipal de Bananeiras/PB, os sujeitos da pesquisa, foram 08 professoras de educação Infantil que lecionam na Creche Donzinha Bezerra e na Creche Tia Glauce, creches essas atendidas pela referida brinquedoteca. O instrumento de coleta de dados, foi um questionário com questões abertas e fechadas, o mesmo foi composto por 12 questões sendo 3 referentes ao perfil das educadoras e 9 questões relacionadas ao tema. Por fim, apresentamos as considerações finais apontando a importância da brinquedoteca como espaço lúdico, que favorece o desenvolvimento integral das crianças e contribui diretamente no processo educativo de forma coerente, dinâmica e flexível, bem como, na formação de sujeitos críticos e ativos no meio social do qual fazem parte.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEducaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFPBpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
Appears in Collections:TCC - Pedagogia - Virtual

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LMSE26032014.pdf1,96 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.