Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/4390
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAndrade, Rosevan Marcolino de-
dc.date.accessioned2018-06-06T12:10:57Z-
dc.date.available2016-10-06-
dc.date.available2018-06-06T12:10:57Z-
dc.date.issued2016-09-02-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/4390-
dc.description.abstractThis research aims to present the results of observations made on a unit of Children's Education in Campina Grande - PB. Our intention is to analyze how to give the educational practices developed in childhood education classes, namely: Motherly I, II and pre I. Thus, we realize that the working dynamics of teachers, the school routine and the work of these instruments classes, and if they are consistent with the expectations of political / regulatory indicative for the Early Childhood Education. We used as theoretical basis the official documents about version of early childhood education, namely the National Curriculum Benchmarks for Early Childhood Education - RCNEI (1998), as well as National Guidelines for Special Education in Basic Education - DNIEB (2001). As well as theorists who deal with the practices in Early Childhood Education, as Kramer (2006), Bilória and Metzner (2013), Barbosa (2006), Andrade (2013) and Andrade e Andrade (2014), all scoring very important issues in everyday and routine in kindergarten. This research deals is a descriptive analysis of qualitative nature, where the data collection was carried out through structured questionnaires according to the perspective of the need experienced throughout their steps. This research seeks to further study the concepts and data from theoretical references provided with such ideas come to know the school reality of the research subjects in order to ascertain by induction that approach in the classroom and study their respective importance in the school context.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Janete Duarte (janetesd@yahoo.com.br) on 2018-06-06T12:10:57Z No. of bitstreams: 1 RMA06102016.pdf: 850519 bytes, checksum: 5c4ba145b4521f3a26767ccd0ec415c2 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2018-06-06T12:10:57Z (GMT). No. of bitstreams: 1 RMA06102016.pdf: 850519 bytes, checksum: 5c4ba145b4521f3a26767ccd0ec415c2 (MD5) Previous issue date: 2016-09-02en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Paraíbapt_BR
dc.rightsAcesso abertopt_BR
dc.subjectEducação Infantilpt_BR
dc.subjectPráticas Pedagógicaspt_BR
dc.subjectCriançapt_BR
dc.subjectLudicidadept_BR
dc.subjectEarly Childhood Educationpt_BR
dc.subjectMethodological practicespt_BR
dc.subjectChildpt_BR
dc.subjectPlayfulnesspt_BR
dc.titleVivências e experiências com a Educação Infantil no município de Campina Grandept_BR
dc.typeTCCpt_BR
dc.contributor.advisor1Meira, Iranete de Araújo-
dc.description.resumoA presente pesquisa tem como principal objetivo apresentar os resultados das observações realizadas em uma Unidade de Educação Infantil em Campina Grande – PB. Nossa intenção é analisar como se dão as práticas educativas desenvolvidas nas turmas de Educação Infantil, a saber: maternal I, II e pré I. Percebemos que a dinâmica de trabalho dos educadores, o cotidiano escolar e se os instrumentos de trabalho nessas turmas, e se elas condizem com as expectativas dos indicativos políticos/normativos para à Educação Infantil. Utilizamos como base teórica os documentos oficiais que versão acerca da Educação Infantil, a saber os Referenciais Curriculares Nacionais para a Educação Infantil - RCNEI (1998), como também as Diretrizes Nacionais para a Educação especial na educação básica - DNIEB (2001). Como também teóricos que versam sobre as práticas em Educação Infantil, como Kramer (2006), Bilória e Metzner (2013), Barbosa (2006), Andrade (2013) e Andrade e Andrade (2014), todos pontuando questões de extrema importância no cotidiano e rotina na Educação Infantil. Esta pesquisa trata se de uma análise descritiva, de cunho qualitativo, onde a coleta de dados se deu por meio de questionários estruturados de acordo com a perspectiva da necessidade vivenciada no decorrer de suas etapas. A presente pesquisa busca ainda, estudar os conceitos e dados oriundos de referenciais teóricos, munido de tais ideias passamos a conhecer a realidade escolar dos sujeitos da pesquisa de modo a averiguar por meio de indução tal abordagem em sala de aula bem como estudar sua respectiva importância no contexto escolar.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEducaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFPBpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMpt_BR
Appears in Collections:TCC - Pedagogia - Virtual

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RMA06102016.pdf830,58 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.