Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/16308
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSilva, Lidiane Paulino da-
dc.date.accessioned2019-11-05T14:07:59Z-
dc.date.available2019-10-07-
dc.date.available2019-11-05T14:07:59Z-
dc.date.issued2019-09-25-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/16308-
dc.description.abstractThe present work consists of an intervention research,conducted through a qualitative research and having as research field a Reference Center in Early Childhood Education of the João Pessoa, involving a child with visual impairment - low vision - four years old deity. A bibliographic review was used for the analysis of the theme under study, aiming to characterize the needs of a child with low vision. In addition, learning resources and mediating strategies have been adapted for the integral development of visually impaired children in early childhood education. Interventions were performed and pedagogical resources and strategies were implemented, analyzing what are the impacts on the development of this child. Therefore, it was found that the child, regardless of his physical condition, if he has a welcoming environment of quality that meets his needs and expands his possibilities, his integral development will occur, and his learning will be more significant.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Janete Duarte (janetesd@yahoo.com.br) on 2019-11-05T14:07:59Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 805 bytes, checksum: c4c98de35c20c53220c07884f4def27c (MD5) LPS07102019.pdf: 1539437 bytes, checksum: a87ab706a264ca5f087c3c3f794a2089 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2019-11-05T14:07:59Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 805 bytes, checksum: c4c98de35c20c53220c07884f4def27c (MD5) LPS07102019.pdf: 1539437 bytes, checksum: a87ab706a264ca5f087c3c3f794a2089 (MD5) Previous issue date: 2019-09-25en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Paraíbapt_BR
dc.rightsAcesso abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/*
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectEducação especialpt_BR
dc.subjectBaixa visãopt_BR
dc.titleRecursos e estratégias pedagógicas para a inclusão de uma criança com baixa visão na educação infantilpt_BR
dc.typeTCCpt_BR
dc.contributor.advisor1Massaro, Munique-
dc.description.resumoO presente trabalho consiste em uma pesquisa de intervenção, realizado através de uma pesquisa qualitativa e, tendo como campo de pesquisa um Centro de Referência em Educação Infantil da Rede Municipal de João Pessoa, envolvendo uma criança com deficiência visual - baixa visão - de quatro anos de idade. Foi utilizada para a análise da temática em estudo uma revisão bibliográfica, com o objetivo de caracterizar as necessidades de uma criança com baixa visão. Além disso, foram adaptados recursos e estratégias mediadores de aprendizagem para o desenvolvimento integral da criança com deficiência visual na Educação Infantil. Foram realizadas intervenções e implementado recursos e estratégias pedagógicas, analisando quais são os impactos no desenvolvimento desta criança. Para tanto, verificou-se que a criança, independente da sua condição física, se tiver um ambiente acolhedor de qualidade, que supra suas necessidades e amplie suas possibilidades, seu desenvolvimento integral ocorrerá, e sua aprendizagem será mais significativa.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEducaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFPBpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIALpt_BR
Appears in Collections:TCC - Pedagogia - CE

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LPS07102019.pdf1,5 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons