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metadata.dc.type: TCC
Title: Comunidade quilombola: aspectos relevantes na criação e gestão da Escola Professora Antônia do Socorro Silva Machado
metadata.dc.creator: Aranha, Paulo Roberto Palhari
metadata.dc.contributor.advisor1: Lima, Francisca Alexandre de
metadata.dc.contributor.referee1: Batista, Maria do Socorro Xavier
metadata.dc.contributor.referee2: Castro Neto, Mariano
metadata.dc.description.resumo: O objetivo deste trabalho de conclusão de curso é discutir a contribuição da professora Antônia Machado na criação da escola quilombola “José Peregrino de Carvalho”, bem como a gestão vivenciada por três gestoras no período de 1972 a 2017. Estudos dessa natureza mudam o foco da pesquisa, pois em outros tempos abordava-se uma perspectiva positivista do fatos históricos. Neste estudo vislumbramos com proficuidade as relações sociais tecidas pela personagem principal influenciando na comunidade quilombola suas ideias, práticas e opções. Contudo, o espaço social, o sujeito, e a trajetória são possibilidades, resultados de opções e das relações sociais estabelecidas. Este trabalho encontra-se inscrito na abordagem teórico-metodológica qualitativa que adota a pesquisa documental e entrevista com análise da fala de gestores da escola sobre a gestão vivenciada alinhados aos procedimentos analíticos. A fundamentação teórica explicita os aspectos da história oral, a exemplo de, Pacheco (2010), Pereira(2011) e Pollak (2007); a bibliografia referente à gestão escolar, trazemos as assertivas teóricas de Lück (2010), Libâneo (2001), Oliveira (2002), entre outros. A partir da fala dos gestores, compreendemos que a gestão de Noeme da Paixão possivelmente foi inspirada por pessoas da sua família a exemplo de seu pai, auxiliando na constituição de sua identidade profissional; Antônia Machado talvez não teve essa influência familiar, mas implementou a história afro-brasileira antes mesmo da legislação instituir essa obrigatoriedade no ensino sobre a História e Cultura afro-brasileira na Escola Municipal José Peregrino de Carvalho, posteriormente denominada, Escola Municipal Professora Antônia do Socorro Silva. O estudo aponta também a construção de uma gestão democrática com decisões tomadas juntamente com a comunidade quilombola, destacando a liderança de duas mulheres negras e proativas na construção desta instituição.
Abstract: The objective of this work is to reveal the pedagogical practice of teacher Antônia Machado and her contribution to the quilombola community, in the municipality of João Pessoa, from 1972 to 2017. She contributed to the implantation and also contributes to the consolidation Of this quilombola school located in Paratibe in the municipality of Paraíba. The research is justified by ascertaining that research on this minority is recent, in this way we depart from the traditional history of the positivists and write about their pedagogical performance, another motivation in this study, is that we wanted to know how the unfolding of a "true" Management can improve education. In this study we can see the proficuity of the social relations played by the main character influencing the formation of his educational trajectory and the constitution of his ideas, practices and options. However, social space, the subject, and the trajectory are a possibility, results of options and established social relations. This work is enrolled in the theoretical- methodological approach of documentary research and case study of a qualitative nature aligned with the analytical procedures. The theoretical background explains the aspects of oral history, such as Pereira and Pollak, as well as the bibliography related to Management, we bring the theoretical assumptions of Lück (2010), Libâneo (2001), Oliveira (1997 and 2010). As results, we show that the pedagogical practice of Noeme of the Passion was possibly inspired by people of his family like ", helping in the constitution of his professional identity; Already Antônia Machado did not have this family influence and it contributed with the education paraibana when it implants and consolidates said Municipal School Jose Peregrino de Carvalho, later denominated, Municipal School Teacher Antônia of the Socorro Silva Machado. In this way, this study aims to reveal the pedagogical practice of a teacher who has implemented the Afro- Brazilian history even before the legislation establishes this obligatory teaching on Afro-Brazilian History and Culture. Data analysis was based on semi-structured interviews conducted with some of the assistant managers who were willing to respond to the interview. Finally, we perceive the practice of democratic management from the earliest days in this institution with the foundation implanted by the teachers Antônia Machado and Noeme da Paixão, who had the position of leading managers acting in the perspective of democratic management. Thus, it was verified in this research that both Antônia Machado and Noeme da Passion were proactive teachers for the construction of this institution.
Keywords: Escola quilombola
Gestão escolar
Educação do campo
Cultura afro-brasileira
metadata.dc.subject.cnpq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL
metadata.dc.language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Paraíba
metadata.dc.publisher.initials: UFPB
metadata.dc.publisher.department: Educação do Campo
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/2443
Issue Date: 13-Jun-2017
Appears in Collections:TCC - Pedagogia do Campo

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