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https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/25681Registro completo de metadados
| Campo DC | Valor | Idioma |
|---|---|---|
| dc.creator | Cruz, Rosemary | - |
| dc.date.accessioned | 2023-01-16T14:24:53Z | - |
| dc.date.available | 2023-01-11 | - |
| dc.date.available | 2023-01-16T14:24:53Z | - |
| dc.date.issued | 2022-12 | - |
| dc.identifier.uri | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/25681 | - |
| dc.description.abstract | This work has the general objective of analyzing the difficulties and possibilities faced in the teaching work for the implementation of an anti-racist education at the M. E. F. Maria das Neves Lins School (Bayeux-PB). And, our specific objectives sought to reflect anti-racist education from the writing of oneself (writing); Mapping the difficulties indicated by the teachers for an anti-racist education; Understand the limits and possibilities of working on the theme, indicated by the teachers. The main theorists were: Gomes (2003, 2010, 2012; 2017); Munanga (2005); Freire (1992, 2005 and 2021), Almeida (2019), Evaristo (2017), among others. The methodology consisted of qualitative research of the triangulation type of sources, including: memorial records, bibliographical contributions on the theme of ethnic-racial relations and applied research in the field school of Internship. Having as a data collection technique our internship records to the application of a form with five teachers of the referred school. The results make it possible to understand that anti-racist education goes through several challenges in the didactic-curricular field and listening to students, new postures and afro-referenced teaching practices. | pt_BR |
| dc.description.provenance | Submitted by Janete Duarte (janetesd@yahoo.com.br) on 2023-01-16T14:24:53Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 805 bytes, checksum: c4c98de35c20c53220c07884f4def27c (MD5) RC11012023.pdf: 568411 bytes, checksum: 83cd6fe6576d118c8cd4ff801cc4428a (MD5) | en |
| dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2023-01-16T14:24:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 805 bytes, checksum: c4c98de35c20c53220c07884f4def27c (MD5) RC11012023.pdf: 568411 bytes, checksum: 83cd6fe6576d118c8cd4ff801cc4428a (MD5) Previous issue date: 2022-12 | en |
| dc.language | por | pt_BR |
| dc.publisher | Universidade Federal da Paraíba | pt_BR |
| dc.rights | Acesso aberto | pt_BR |
| dc.rights | Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ | * |
| dc.subject | Educação Antirracista | pt_BR |
| dc.subject | Escrevivência | pt_BR |
| dc.subject | Prática docente | pt_BR |
| dc.title | Educação antirracista e a prática docente: um olhar a partir da escrevivência e para as práticas das professoras da Escola M.E.F. Maria das Neves Lins (Bayeux-PB) | pt_BR |
| dc.type | TCC | pt_BR |
| dc.contributor.advisor1 | Ferreira, Ana Paula Romão de Souza | - |
| dc.contributor.advisor2 | Lima, Maria de Lourdes Farias | - |
| dc.description.resumo | RESUMO Este trabalho tem como objetivo geral analisar quais as dificuldades e possibilidades enfrentados no trabalho docente para implementação de uma educação antirracista na Escola M. E. F. Maria das Neves Lins (Bayeux-PB). E, nossos objetivos específicos buscou refletir a educação antirracista a partir da escrita de si (escrevivência); Mapear quais as dificuldades indicadas pelas professoras para uma educação antirracista; Compreender os limites e as possibilidades de trabalhar a temática, indicadas pelas docentes. Os principais teóricos foram: Gomes (2003, 2010, 2012; 2017); Munanga (2005); Freire (1992, 2005 e 2021), Almeida, 2019), Evaristo (2017), entre outros. A metodologia consistiu na pesquisa qualitativa do tipo triangulação de fontes contemplando: registro de memorial, aportes bibliográficos sobre o tema das relações étnico-raciais e pesquisa aplicada na escola campo de Estágio. Tendo como técnica de levantamento de dados nossos registros de estágio à aplicação de formulário com cinco docentes da referida escola. Os resultados possibilitam o entendimento que a educação antirracista passa por vários desafios no campo didático-curricular e de escuta dos educandos/as, de novas posturas e práticas docentes afroreferenciadas. | pt_BR |
| dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
| dc.publisher.department | Educação | pt_BR |
| dc.publisher.initials | UFPB | pt_BR |
| dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | pt_BR |
| Aparece nas coleções: | CE - TCC - Pedagogia | |
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| Arquivo | Descrição | Tamanho | Formato | |
|---|---|---|---|---|
| RC11012023.pdf | 555,09 kB | Adobe PDF | Visualizar/Abrir |
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