Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/3869
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorQueiroga, Amanda de Albuquerque-
dc.date.accessioned2018-03-28T15:50:55Z-
dc.date.available2013-09-10-
dc.date.available2018-03-28T15:50:55Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/3869-
dc.description.abstractEvery day the evolutionary dynamics of human beings in their social, political, economic and technological world constantly changes. Innovations have encountered unexpected and surprising that require organization, interest and wisdom to face them. Bringing this balance to the school environment, it is clear that managers, technical education and teachers are everyday situations that need to be defined and, most often, questioning their ideas, knowledge and values. This research aims to analyze the activities and challenges faced by the school supervisor in their daily practice. The methodological approach developed was a qualitative, descriptive character. We developed a single case study, which had as subjects of research supervisors school a school of Municipal School of João Pessoa. Upon investigation of the functions and competencies developed by the supervisor at the school, was highlighted by interviewees that among the most important skills are the establishment of educational precepts to be followed by the institution from directors, analyze, evaluate and monitor travel plans, suggest books and audiovisual resources, follow the methodological practices of teachers, analyzing aspects that perhaps could disrupt school activities, organize meetings with teachers, giving them educational assistance and methodological and at the same time, stimulating and suggesting activities that may become effective educational experience for all involved.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Janete Duarte (janetesd@yahoo.com.br) on 2018-03-28T15:50:55Z No. of bitstreams: 1 AAQ10092013.pdf: 392114 bytes, checksum: 1971754252fa06823e5daaa206f45553 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2018-03-28T15:50:55Z (GMT). No. of bitstreams: 1 AAQ10092013.pdf: 392114 bytes, checksum: 1971754252fa06823e5daaa206f45553 (MD5) Previous issue date: 2013en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Paraíbapt_BR
dc.rightsAcesso abertopt_BR
dc.subjectSupervisãopt_BR
dc.subjectCotidiano escolarpt_BR
dc.subjectDesafiospt_BR
dc.subjectSupervisionpt_BR
dc.subjectDaily schoolpt_BR
dc.subjectChallengespt_BR
dc.titlePrática cotidiana do supervisor escolar: uma análisept_BR
dc.typeTCCpt_BR
dc.contributor.advisor1Brito Filho, Galdino Toscano de-
dc.description.resumoVivencia-se a cada dia a dinâmica evolutiva do ser humano em seus aspectos sociais, políticos, econômicos e tecnológicos, o mundo se transforma constantemente. As inovações surgidas apresentam situações inesperadas e surpreendentes que demandam organização, interesse e sabedoria para enfrentá- las. Trazendo essa ponderação ao ambiente escolar, percebe-se que gestores, técnicos em educação e professores encontram-se cotidianamente com situações que necessitam ser definidas e, na maioria das vezes, questionando suas ideias, conhecimentos e valores. Esta pesquisa objetiva analisar as atividades desenvolvidas e os desafios enfrentados pelo supervisor escolar em sua prática cotidiana na escola da Rede Municipal de Ensino de João Pessoa. O caminho metodológico desenvolvido foi de cunho qualitativo, de caráter descritivo. Foi desenvolvido um estudo de caso único, que teve como sujeitos de pesquisa os supervisores escolares de uma escola da Rede Municipal de Ensino de João Pessoa. Ao investigar a respeito das funções e competências desenvolvidas pelo supervisor na escola, foi destacado pelas entrevistadas que, entre as competências mais relevantes estão o estabelecimento dos preceitos pedagógicos a serem seguidos pela instituição junto à direção; analisar, avaliar e acompanhar os planos de curso, sugerir livros e recursos audiovisuais, acompanhar as práticas metodológicas dos professores, analisando aspectos que por ventura possam atrapalhar as atividades escolares, organizar reuniões com os professores, concedendo-lhes assistência pedagógica e metodológica e, ao mesmo tempo, estimulando e sugerindo atividades que possam tornar a experiência educativa efetiva para todos os envolvidos.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEducaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFPBpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
Appears in Collections:TCC - Pedagogia - CE

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AAQ10092013.pdf382,92 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.