Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/43
metadata.dc.type: TCC
Title: A interdisciplinaridade e o ensino de Matemática: uma visão teórica e a prática atual.
metadata.dc.creator: Lira, Alexsandro Xavier de.
metadata.dc.description.resumo: Interdisciplinaridade é um termo que tem sido bastante utilizado no contexto educacional. A proposta deste trabalho é a de investigar os significados de interdisciplinaridade presentes na literatura e nos documentos oficiais educacionais brasileiros e compará-los com as concepções desse termo apresentadas por alguns professores. Os desafios da prática da interdisciplinaridade estão associados à superação das dicotomias impregnadas no conceito, em nós mesmos e na escola, deve passar pela formação de professores, seja a inicial ou a continuada em serviço, e atingir a escola, por meio do caminho da pesquisa. Buscou-se estabelecer uma proposta interdisciplinar através de uma importante ferramenta pedagógica, que são os jogos educacionais. A intenção foi a de alinhar a atividade com práticas éticas em situações que estão inseridas no dia a dia dos alunos.
Abstract: Interdisciplinarity is a term that has been broadly used in educational context. The aim of this work is to investigate the interdisciplinarity conceptions that occur in the literature and in the Brazilian official documents and to compare such conceptions to teachers’ understanding of this term. For this, we performed a thorough analysis of both the literature and the official documents (LDB, PCNEM, PCN+ and OCEM) in order to reveal the different views of interdisciplinarity. The challenges of the practical one of the interdisciplinarity are associates to the overcoming of the dichotomies impregnated in the concept, in we ourselves and in the school it must pass, it for the formation of professors,either the initial or the continued one in service, and reach the school, by means of the way of the research. We aimed to establish an interdisciplinary approach through an important educational tool, which are educational games. The intention was to align the activity with ethical practice situations are included in the daily lives of students.
Keywords: Ensino e aprendizagem da matemática
Estudo e ensino da matemática
Jogos e recreações matemáticas
Teaching and learning mathematics
Study and teaching of mathematics
Mathematics games and recreations
metadata.dc.publisher.department: Matemática
URI: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/43
Issue Date: 16-Aug-2012
Appears in Collections:TCC - Matemática (EAD)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AXL16082012.pdf787,7 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.